Recensie: Mary Berry's bakbijbel

Mary Berry Bakbijbel

Mary Berry was in Nederland nog tamelijk onbekend, totdat ze jureerde in The Great British Bake Off. Een geweldige manier om je ook buiten de grenzen van Groot Brittannië bekend te maken. In dit lijvige kookboek vind je maar liefst 250 bakrecepten, die dankzij de tips en aanwijzingen door iedereen te maken zijn. Het leuke hiervan is dat er heel wat recepten in staan die typisch brits zijn, zoals een victoria sponge, scones en muffins. Geweldige recepten voor een high tea!

Alle recepten in dit boek zijn mooi en overzichtelijk vormgegeven. In de korte inleiding lees je soms een tip voor de bereiding, soms een suggestie voor een alternatief ingrediënt. Verder i de receptpagina vrij standaard: ingrediënten aan de linkerkant, de bereidingswijze stap voor stap aan de rechterzijde. Het valt me overigens wel op dat  Mary het niet zo nauw neemt met de mixmethode. Heel vaak doet ze alle ingrediënten tegelijk in de mengkom, zonder bijvoorbeeld eerst de boter met de suiker zacht en romig te kloppen. Toch maar eens kijken of die manier van bakken echt werkt, of dat de meer tijdrovende manier lekkerdere vruchten afwerpt… Houdt onze site in de gaten!

Het boek is opgedeeld in een aantal hoofdstukken. Die betreffen Klassiek gebak, Vruchten- en notencakes, kruidig gebak, Chocoladetaarten, Cupcakes en ander klein gebak, en nog veel, veel meer. Leuk is dat ieder hoofdstuk van de bakbijbel ingeleid wordt door een kort voorwoord van Mary Berry zelf, waarin ze verteld waarom de gerechten haar zo aanspreken en wanneer ze ‘m gebruikt. Handig is de toevoeging van verschillende schema’s en lijsten, waarin hoeveelheden en temperaturen naast elkaar staan vermeld. Het eerste hoofdstuk gaat bovendien over de verschillende technieken en gereedschappen. Daardoor is dit boek niet alleen geschikt voor de ervaren bakker die op zoek is naar een nieuwe bron van beproefde recepten, maar ook voor de beginnend bakker, die keer op keer een perfect resultaat op tafel wil zetten.

Mary Berry’s kookbijbel, Mary Berry
Karakter uitgevers, 400 pagina’s, hardcover.
Prijs: 27,50 euro. ISBN: 9789045209210