Recensie: Marina, Carlos Ruiz Zafón

Marina

Carlos Ruiz Zafón neemt je in zijn boek Marina terug naar het oude deel van Barcelona, mei 1980. Een jongen sluipt een woning binnen en neemt ‘per ongeluk’ een gouden horloge mee. Hij krijgt echter spijt van zijn daad, en besluit het horloge terug te geven aan de oorspronkelijke eigenaar, Germán Blau, een portretschilder, en zijn dochter Marina. Marina neemt Oscar, de hoofdpersoon van het boek, mee naar een kerkhof, om getuige te zijn van een bizar ritueel dat maanelijks plaatsvind, Ze besluiten uit te zoeken waarom dat ritueel maandelijks wordt gehouden, maar dat hadden ze beter niet kunnen doen… wat betekent de zwarte vlinder met de opengeslagen vleugels?

Door een samenloop van omstandigheden komen ze op het spook van een Rus, Machael Kolwenik, en zijn obsessie voor experimenten om de doden tot leven te wekken. En dat gaat – zoals je van Zafón kunt verwachten, niet altijd even goed. Grote machten komen nu eenmaal met grote prijzen! Carlos Ruiz Zafón laat in dit boek nog eens zien hoe krachtig de invloed van suggestie is: hoe gruwelijk de gebeurtenissen ook zijn, er wordt altijd genoeg aan je verbeelding overgelaten. Daarbij maakt hij dankbaar gebruik van het schaduwdeel tussen leven en door. Het schemergebied, waar niemand vinger op kan leggen. Bestaat het – of niet? Voor Zafón is er blijkbaar geen enkele twijfel: die wereld bestaat, en is grimmiger dan je ooit had kunnen vermoeden.

In de schrijfwijze van het boek kom je nog wel de Spaanse invloed tegen van de manier van schrijven. De zinsbouw en opvouw van alinea’s straalt de poëtische schrijfsfeer uit die zo typerend is voor de Spaanse literatuur. Dat geeft het boek iets mysterieus, maar heeft wel zijn invloed op de leesbaarheid. Het verhaal is ontzettend spannend, en vooral door het suggestieve omschrijven levensecht. De cover is geweldig vormgegeven, in sfeervol zwart, met rode illustraties. In plaats van een zwarte kaft is hij voorzien van een bewerking, waardoor het net lijkt alsof je een fluwelen boek in handen hebt. Mysterieus, chique en bovenal erg stoer!

Marina, Carlos Ruiz Zafón
Signatuur, november 2013, 236 pagina’s, hardcover.
Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789056723552