Mangelvrouw trekt je naar het puntje van je stoel

mangelvrouw-marion-van-de-coolwijk-boek-cover-9789045210179 Bette van Maanen is in de thriller Mangelvrouw echt in de boter gevallen. Ze heeft een steenrijke man, die nauwelijks thuis is en haar alles laat doen met haar creditcard dat ze maar wil. Desondanks is ze niet gelukkig. Wat haar man, Lucas, wil, zal ook gebeuren. En dat wringt toch! Ondanks dat Bette Lucas dankbaar moet zijn, hij heeft haar gered uit een heel slechte situatie van drugs en prostitutie. Dan, op een dag, krijgt Lucas een ernstig ongeluk. Hij komt op de intensive care terecht.

Zusterliefde

Daar valt hij in de zorgzame armen van Monica. Dat blijkt een oude bekende te zijn van Bette: ze hebben samen bij elkaar op school gezeten, waar Monica het minpunt was van spot en pesterijen. Hoewel Monica in eerste instantie nog al wat wrok koestert jegens Bette blijkt al snel dat Bette geen deel uit heeft gemaakt van de ergste pesterijen, en al snel worden de twee beste vriendinnen (Bette mocht van Lucas geen echte vriendinnen hebben, dus nu hij aan bed gekluisterd is maakte ze daar dankbaar gebruik van). Maar het blijft niet bij een vriendschap, de twee worden al snel meer dan dat, met een paar sexy en zinderende scenes tot gevolg. Mangelvrouw gaat echt alle kanten op!

Ziekenbed

Eenmaal thuis blijkt Lucas best wel een baasje te zijn. Hij commandeert Monica en Bette een beetje in het rond. Daar maakt hij natuurlijk geen vrienden mee, en de twee beramen een plan om Lucas uit de weg te ruimen. Dat lukt, maar komen de twee er ook goed mee weg? Dat is natuurlijk de vraag, want hoe goed je ook iets plant, er is altijd een mogelijkheid dat de politie er achter komt. Dat lijkt ook hier het geval te zijn, maar hoe dicht kan de politie in de buurt van de waarheid komen? Monica en Bette hebben alles zo goed voorbereid!

Plot en planning

Dat lijkt inderdaad zo, maar er is veel meer aan Mangelvrouw dan dit rechtlijnige verhaal dat je in eerste instantie denkt. Als je het verhaal voor de eerste keer leest, lijkt het grotendeels een spannende thriller te zijn. Er zijn een paar inkoppers, een paar mysteries die onopgelost zullen blijven, en natuurlijk Bette die met haar hoofd in de wolken loopt en zichzelf niet al te veel vragen stelt over goed en fout. Een lekker weglezende thriller, die vlot geschreven is en heel natuurlijk wegleest. Tot je bij de laatste hoofdstukken komt en het hele verhaal ondersteboven wordt gehouden. Dan wil je het boek gewoon nog een keer lezen, om te speuren naar de waarheid. Krijg je hem dan eerder boven water? Mangelvrouw, Marion van de Coolwijk Karakter uitgevers, 316 pagina’s, paperback. Prijs: 15 euro. ISBN: 9789045210179