Magie komt tot leven in The Magicians, seizoen 1

the magiciansAan de kant, Harry Potter! Er zijn namelijk nog een aantal andere toverscholen dan Zweinstein. Zo ontdekt in ieder geval onze supernerd, Quentin Coldwater. Hij is een briljante student, maar ook een zonderlinge jongen. Hij sluimert een beetje rond op feestjes, is bij niemand populair en mist alle sociale vaardigheden voor iemand van zijn leeftijd. Liever duikt hij weg in de kinderboeken over Fillory, een magische wereld die je zou kunnen vergelijken met de wereld van Narnia gemixt met Harry Potter.

Echt waar

Tot er het onmogelijke gebeurt: tijdens een toelatingsexamen worden zowel Quentin als zijn vriendin Julia (niet vriendinnetje, da’s heel anders natuurlijk 😉 ) uitgenodigd tot een wel heel bizarre toelatingstest: die van de toverschool Brakebills University. Er gaat een wereld open voor Quentin, die altijd al had geloofd dat er meer was tussen hemel en aarde. Hij leeft helemaal op, maar helaas voor zijn vriendin: die werd niet toegelaten. Op de magische school leert hij van alles en nog wat. Hij leert de meest kleurrijke mensen kennen en leert meer over magie dan hij ooit uit Fillory had kunnen ontdekken. Maar: hij ziet ook de hoofdpersonen van de boekenreeks verschijnen op de meest bijzondere momenten. Ze waarschuwen hem dat hij niet op het pad moet blijven, terwijl ze op school juist zeggen dat hij wél op het pad moet blijven. Wie moet hij vertrouwen?

Creepy

Julia heeft zichzelf voorgenomen op zoek te gaan naar de magische wereld. Ondanks een geheugenverliesspreuk weet ze toch nog van de school af (lang verhaal) en komt in onze wereld in een schimmige magische wereld terecht, waar ze met allerlei rituelen ook de magie leert bedrijven. Daar leert ook zij heel veel over de toverkunst en de magie. Maar wat blijkt? De twee magische werelden staan lijnrecht tegenover elkaar. Wie is er de juiste partij om voor te kiezen? En kun je zo maar overlopen van de ene naar de andere kant? Welke kant moet Quentin kiezen? De mooie opleiding met hun gelikte praatjes, of de schimmige tovenaars bij wie Julia zich heeft aangesloten?

Conclusie over The Magicians, seizoen 1

Dat magie hotter is dan ooit, blijkt wel uit de serie The Magicians. De serie is niet altijd even origineel qua humor en verloop per aflevering, maar de verhaallijn zelf steekt bijzonder goed in elkaar. Naarmate de serie vordert, merk je ook dat bijvoorbeeld de special effects wat beter in elkaar steken – net of er wat meer aandacht aan geschonken is. Dat komt de geloofwaardigheid van het verhaal zeker goed. De personages zijn echte typetjes, die wat beter uitgediept hadden kunnen worden. Toch is het een aangename serie om je tanden in te zetten. Geniet van deze nieuwe magische wereld! Door: Score: The Magicians, seizoen 1 krijgt 7 van de 10 punten.