Recensie: Magic Mike, A-Film

Magic Mike is een heel aparte komedie. In de basis is het een sexy romantische komedie, waarin Mike (Channing Tatum) een jonge jongen onder zijn hoede neemt, die door zijn leeftijd al snel de bijnaan The Kid krijgt. Mike leert de jonge jongen de fijne kunst van het strippen, feesten, vrouwen versieren en vooral: gemakkelijk geld verdienen.

Magic Mike draait dan ook om een stripclub, waar gespierde en afgetrainde mannen uit de kleren gaan. Vrouwen staan meters lan voor de entree, om hun zuurverdiende geld in de slipjes van de heren te laten verdwijnen. Het verhaal van Magic Mike heeft echter heel wat meer lagen. Ten eerste is het de jonge knul die zijn weg in de wereld moet vinden, met vallen en opstaan. Voor hij Mike ontmoet is hij van school afgestapt, en lukt het hem niet om een baan aant e houden voor een periode van langer dan een dag. Onder de hoede van Mike maakt hij kennis met het strippen en verleiden, maar al snel slaat hij door: hij ziet het grote geld, en de gewillige vrouwen… een grote verleiding voor een jongen van 19!

Daarnaast is er Mike, die graag een eigen atelier wil beginnen in het maken van meubels. Hij heeft al een autorestauratiebedrijfje, een dakdekkersbedrijf, en hij stript. Daardoor komt hij over als een echte losbol, en deels is hij dat ook. Hij heeft geen relatie, en neemt het er rijkelijk van. maar wat als hij verliefd wordt (op de zus van the Kid?) Hoe kan hij de cynische en kritische meid overtuigen van zijn goede bedoelingen? Daarnaast is hem beloofd om een aandeel in de stripclub te krijgen, maar als dat deels door de neus geboord wordt breekt hem letterlijk de klomp. Vind dat maar eens bij een dakdekker Capelle aan den IJssel!

Dat alles wordt verpakt in een stripclub. De mannen doen goed hun best om hun lichamen te vertonen, maar de uitwerking ervan is niet optimaal. De muziek klinkt als een goedkoop achtergrondgeluidje, het standpunt van de camera laat weinig tot de verbeelding over: veel verder dan een frontaal zicht op het podium kon je niet. Daarnaast komen er zo veel verhaallijnen in de film voor, dat er geen één echt goed is uitgewerkt. Daar bovenop komen de acteurs, die niet bijzonder enthousiast lijken te zijn over de film. Vermakelijk is de film wel, en naast de romantische noot biedt het ook een ontnuchterende kijk op de harde stripwereld.

Magic Mike, A-Film

Tijdsduur: 109 minuten, Komedie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 13 euro), Blu-ray (ca. 18 euro)