Mag je zeggen wat je vindt? Over normen en waarden voor kinderen.

mag je zeggen wat je vindtKinderen hebben het tegenwoordig een stuk moeilijker dan wij, oude mensen, het hadden toen wij klein waren. Niet dat ik nu heel hard roep ‘alles was vroeger beter’, want dat is natuurlijk niet zo. Dat het anders is, dat is zeker, en veel dingen zijn echt wel beter geworden. Maar ik denk ook dat de hele samenleving, de manier waarop we met zijn allen leven, nog niet helemaal up-to-date is. Zo zie ik het onderwijs maar heel langzaam meegroeien. Te langzaam, maar ook de rol van ouders is heel anders dan dat hij vroeger was. Waar wij vroeger regelmatig ‘nee’ te horen kregen, of even flink op ons donder kregen als we iets stuk maakten, lijkt het erop dat ouders steeds vaker een vriendenrol innemen dan een ouder-rol. Alles mag, niets moet. Normen en waarden krijg je als kind via vallen en opstaan mee. Of via YouTube, het schoolplein en vrienden. Mag je zeggen wat je vindt? is een boekje vol normen en waarden.

Geen regels

Het fijne van het boekje Mag je zeggen wat je vindt? is wel dat het geen regelboekje is. Het is geen lijstje met regels wat je wel en niet mag doen, maar eerder een eye-opener van de belangrijkste ‘deugden’, de belangrijkste kernwaarden. Wat dat zijn? Eerlijkheid, bijvoorbeeld, of liegen, jaloezie, respect, diefstal en nog veel meer. Wat mag wel, wat mag niet – en waarom niet? Wat zijn de uitzonderingen? Door heel veel aspecten van al elementen te benoemen en te bespreken word je zelf aan het denken gezet over je eigen doen en laten. Ben ik wel eens jaloers? En waarom? Is dat terecht? En hoe reageer ik op die gevoelens? Allemaal lastige emoties, waar kinderen niet altijd even correct op reageren. Want het is zo verleidelijk om net te doen als in een cartoon of komisch YouTube-filmpje! Maar zeg nu zelf: is dat de normale manier om met elkaar om te gaan? Of is dat eigenlijk alleen leuk in een filmpje?

Zelf ontdekken

Alle normen en waarden in het boekje worden op een heel leuke en vrolijke manier omschreven, aan de hand van verschillende dieren met spreekballonnetjes en grappige gezichten wordt duidelijk gemaakt wat de schrijvers bedoelen. Erg leuk gedaan, qua vormgeving krijgt het boek een dikke tien. Achter op het boek staat heel belangrijk geschreven dat het boekje Mag je zeggen wat je vindt? vol staat met filosofische vragen voor kinderen en hun ouders. Jammer genoeg slaat het daarmee de plan echt wel mis. Het is eerder een uiteenzetting van de belangrijkste normen en waarden. Daarbij krijg je zo veel kanten te horen dat je zelf een belangrijke reden en actie mag uitkiezen, maar echt filosofisch… dat is het niet. Goede stof is het boekje zeker wel – een must-have voor alle kinderen, zou ik zo zeggen. Het zou de wereld er een veel leukere plek van maken.

Conclusie over Mag je zeggen wat je vindt?

Een van de meest briljante boekjes die ik de afgelopen tijd heb gezien. Helder, duidelijk en een perfecte manier om te lezen en leren wat normaal is om te doen en wat niet. De schrijvers weten op een eenvoudige en duidelijke manier alle kanten van de meestbesproken normen en waarden te belichten, zodat je zelf een weg hierin kunt zoeken. Het belangrijkste is echter: dat je ontdekt wat gewoon niet fijn is.
Door:
Score: Mag je zeggen wat je vindt? krijgt 5 van de 5 punten.

Mag je zeggen wat je vindt?,