Recensie: Maak het zelf! Stap voor stap DIY-projecten van Pascalle Bonnier en Mathijs Kok

maak-het-zelfHet is soms knap lastig om de producten de vinden die helemaal naar je smaak zijn. Of aan je wensen voldoen. Je kunt dan drie dingen doen. Je kunt stad en land afzoeken naar de juiste producten, in de hoop dat zoiets uberhaupt bestaat. Ten tweede kun je bestaande producten aanpassen. Pimpen, tweaken, tinkeren… net hoe je het wil noemen. Als laatste redmiddel: maak het zelf!

Creatief

Mathijs Kok en Pascalle Bonnier zijn van de laatste twee categorieën. Samen maken en vermaken ze heel wat items in huis, zodat je interieur helemaal naar wens is: alles doet wat jij wil en ziet er uit zoals jij dat wenst. Klinkt moeilijk en intensief, toch? Dat valt reuze mee, als je de projecten van dit duo mag geloven. Ja, natuurlijk moet je een beetje om kunnen gaan met gereedschap, en eerlijk gezegd had het hoofdstuk met de naaimachine van mij achterwege gelaten worden, maar dat neemt niet weg dat de bouwprojecten er realistisch en haalbaar uitzien. Het boek bestaat dan ook uit vier delen: Zelf maken (From Scratch), Beter maken (Upgrade), Van functie veranderen (Hack) en Repareren (Repair).

Alle kanten op

De creativiteit kent werkelijk geen grenzen. Ze gaan in Maak Het Zelf dan ook alle kanten op qua technieken en materialen. Zoals ik al zei wordt er heel wat afgenaaid in het boek, maar ook breien komt aan bod (ja, echt) en voor de stoere man kun je aan de slag met houten meubels of zelfs betonnen tafels. Dat is toch wel heel erg cool! Voor je het weet maak je van alle stoelen in huis heerlijke schommelstoelen, of verander je een oude band in een comfortabele poef. Alle projecten worden stap voor stap uitgelegd, e hebben een kleurrijke ‘spread’ als opening. Dat kost natuurlijk heel wat ruimte in het boek, en dat is jammer. De fotografie is kleurrijk maar een beetje overbelicht, met felgekleurde achtergronden. Het doet daardoor een beetje jaren-80 aan, een periode waarin veel van dit soort boeken op de markt waren. Het grootste nadeel is echter wel dat het écht alle kanten op gaat, en dat er niet echt gekozen is voor één specialisme of techniek. En dat veel onderwerpen tamelijk girly zijn. Wij willen zagen, boren, beton!

Conclusie over Maak het zelf

Interessante projecten, die veel gebruik maken van brei-en naaitechnieken. Hij had wat ons betreft echt wat stoerder gemogen! Door: Waardering: Maak het zelf krijgt 3.8 van de 5 punten.

Maak het zelf, Nijgh en Van Ditmar, 224 pagina’s, hardcover.