Recensie: Maak ze sterk, Erik Smit en Wietske Noordzij

9789033800535 maak ze sterkHoewel de cover anders doet vermoeden is het boek Maak ze sterk! geen fitnessboek voor kinderen. Neen, de ondertitel maakt alles duidelijk: Werken aan de weerbaarheid van je kind. Rustige, timide kinderen worden vaak ondergesneeuwd door drukke onbesuisde kinderen, die meteen zeggen wat hun op het hart ligt en graag de baas spelen. Daardoor komen rustige kinderen vaak wat op de achtergrond, en dat heeft niet altijd een fijne uitwerking op hun zelfbeeld. In het boek Maak ze sterk! gaan de twee schrijvers in op verschillende aspecten van een kinderleven, en geven je daarbij handvatten en voorbeelden waaruit blijkt hoe kinderen kunnen reageren en hoe je ze weerbaarder kunt maken tegen dominante kinderen. Daarbij wordt natuurlijk aangeraden de kinderen zelf in hun waarde te laten. Er is dan ook een heel hoofdstuk gewijd aan het vinden van de eigen identiteit van kinderen, zodat ze vanuit dit eigen basis verder kunnen werken. Ook komt de interactie en invloed van andere kinderen aan bod. In een groep, individueel en zelfs online kan die invloed namelijk best groot zijn. In die omgang met anderen kan er zelfs sprake zijn van fysiek contact, waarbij het ‘slachtoffer’ zelfs fysiek onderdrukt kan worden. Hier wordt in het hoofdstukje ‘Werken aan fysieke weerbaarheid’ gehoor aan gegeven. Uiteraard kunnen in het boek Maak ze sterk hoofdstukken over pesten, rouw en verdriet, risicogedrag en de online wereld niet ontbreken. Het boek geeft veel tips, en is da ook een echt informatief leerboek voor ouders wiens kinderen rustig zijn. Leidraad hierbij is de Bijbel. Citaten en uitspraken worden regelmatig gebruikt ter verduidelijking, of om een stukje tekst mee in te leiden. Ook staan er soms wat fragmenten in vermeld, maar die zijn puur illustratief. Hoewel het boek best belerend en directief is komt het niet als zodanig over. Het is niet negatief, het wijst niet met het vingertje en is nuchter genoeg om je de vrijheid te geven zelf aan de slag te gaan met de tips die jou aanspreken. Maak ze sterk! Wietske Noordzij en Erik Smit Ark Media, juni 2014, 224 pagina’s, paperback. Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 6 jaar. ISBN: 9789033800535