Recensie: Maak me gek! Matthew Quick

Het boek Maak me gek! is ook bekend onder de oorspronkelijke naam Silver Linings Playbook, wat de essentie van het verhaal wel beter pakt. Maak me gek! (en nee, ik ga niet iedere keer de tekst ‘of Silver Linings Playbook’ erachter typen) gaat namelijk over een man, Pat, die zojuist uit een psychiatrische inrichting is ontslagen. Na dit ontslag trekt hij bij zijn ouders in. Zijn wereld staat daarbij op z’n kop, en hij is nog steeds niet boven man. Rode draad door het boek zijn zijn ex-vriendin, met wie hij al jarenlang op een time-out is. Hoewel hij zelf meent dat het slechts een paar maanden is.

Daarbij heeft hij ontzettende last van stemmingswisselingen, waarbij woede-aanvallen vooral worden getriggerd door de zoetsappige muziek van Kenny G. Ook deze man komt regelmatig terug in het boek. Zijn indiase Psychiater bevalt Pat goed. Pat heeft namelijk voor het eerst het idee dat iemand naar hem luistert, en dat iemand niet alleen het negatieve benadrukt, maar ook juist let op de positieve dingen en alle kansen: de Silver Linings, ‘iedere wolk heeft een zilveren lijntje’. Daarnaast vult Pat zijn dagen met extreem hard en veel trainen. Zo’n tien uur per dag! Want, op zo’n manier zal Nikki, zijn ex, hem zeker terug willen als ze hem ziet. Als ze het contactverbod tenminste opheft.

Zijn band met de werkelijkheid wordt aangehaald door de weduwe Tiffany, die wel wat met Pat wil beginnen. Een hectische stap om te zetten, want Pats wereld wordt daarbij echt overhoop gehaald. Ook zijn contact met vader, moeder en broer spelen hier een bepaalde rol in, want ieder gaan op hun eigen manier met hun geesteszieke broer om.

Maak me gek! is geweldig geschreven. Het is vlot, heeft humor en laat je telkens verbaasd staan. Dat komt vooral door de ontzettend naïeve houding van Pat. Hij ziet zijn eigen leven als een film, en trekt daarbij steeds vergelijkingen met bestaande films. Daarnaast ziet hij in de meeste dingen alleen maar het positieve of de leuke dingen, en hij verwacht dus ook iedere keer weer terug te kunnen naar Nikki, die daar helemaal geen zin in heeft. Zijn houding is soms ook wel tegen het bizarre aan: zijn onzekerheid en onwetendheid grenst soms tegen het ongeloofwaardige aan, waarbij er wereldvreemde situaties ontstaan. Het boek is overigens succesvol verfilmd, en zo krijgt Pat toch nog zijn zin (zijn leven ís een film) als Silver Linings Playbook. Zowel het boek als de film zijn geprezen en bekroond – en beiden zijn terecht.

Maak me gek!, Matthew Quick
Xander uitgevers, februari 2013, 283 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789401600385