Recensie: Maak een lightversie van jezelf! Manu Adriaens

Maak een lightversie van jezelf! dat predikt Manu Adriaens in het gelijknamige boek. In 100 ‘levenslessen’ laat hij je zien waar je makkelijk lichter kunt worden. Hoe je dichter bij jouw lightversie kunt komen. Met als rode draag: Minder is meer, less is more. De hoofdstukjes (die maximaal twee pagina’s groot zijn) is de titel vaak het meest sprekend: Minder foute mensen, Minder piekeren, minder recepties, Minder hoge verwachtingen, en zo nog bijna honderd adviezen meer. Die adviezen worden verduidelijkt aan de hand van citaten en conclusies van onderzoeken. Veel citaten en onderzoeken. Zo veel zelfs, dat je er bijna een beladen gevoel van krijgt – en dat staat eigenlijk haaks op de filosofie van dit boek, lijkt me! Bovendien zorgen die citaten er soms voor dat ed eenvoudige en heldere titels wat onduidelijk worden: de hoofdstukken hebben meermaals wel een kop, maar geen staart. En oké, Minder voorkauwen staat ook in het boek gemeld, maar soms is er wel een heel groot open einde. Daarbij lijken de vele citaten en samenvattingen er eerder op dat Manu met zijn kennis loopt te pronken dan dat hij je een wijze les wil leren. Daarentegen is het ook wel een eye-opener, en zie je al snel dat overal om je heen geroepen wordt dat je het rustiger aan moet doen en eenvoudiger moet (en kunt) leven dan dat we nu doen. En daar heeft Manu wel een heel goed punt. Rustig aan, het komt allemaal goed! Je kunt best zonder het materialisme van deze maatschappij – goed is soms goed genoeg! Wat minder kuddegedrag is heel erg goed, zo krijgen mensen weer een eigen gezicht. Maak een lightversie van jezelf! Manu Adriaens Inspiread, januari 2014, 160 pagina’s, paperback. Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789045315744