Recensie: Luther, Seizoen 3

De BBC staat bekend om zijn mooi uitgewerkte, doch eigenzinnige, producties. De serie Luther past prima in dat straatje. Hoofdpersoon van de serie, John Luther, is inspecteur bij de politie. Hij wordt op de meest wrede en bizarre zaken gezet, en weet telkens op zijn eigen, niet-te-volgen methode tot een oplossing te komen. Daarbij gaat hij nog al vrij om met de gangbare regels en procedures, iets waar niet alle agenten even blij mee zijn.

In deze serie wordt het vuur hem flink aan de schenen gelegd: er zijn namelijk heel wat mensen die de beste man van de straat willen hebben. Een agent die van de regels afwijkt, dat kán natuurlijk niet! Daarnaast heeft hij heel wat omhanden met de zaken waaraan hij werkt. Zo wordt er in de eerste aflevering een vrouw vermoord en verkleed: Luther denkt al snel dat deze fetisjmoord het werk is van een seriemoordenaar, waarbij het nog wachten is op het volgende slachtoffer. Deze zaak loopt als rode draad door de afleveringen van dit derde seizoen.

Maar ook menselijkheid is niet vreemd aan Luther: hij krijgt zelfs een relatie met een vrouw die hij in het begin van de serie aanrijd. Die relatie wordt een steun en toeverlaat, net als zijn band met collega en vriend Justin Ripley. Maar net zoals John Luthers gevoel van recht flink aan de kaak wordt gesteld, is dat ook het geval bij Justin en zijn vriendin: Justin wordt zelfs onderdeel van het spel om Luther op zijn knieën te krijgen… en dan is er nog een moordenaar op pad die iedereen vermoord die om wat voor reden zijn vrijgesproken… een flinke verzameling verhaallijnen, die allemaal draaien om die ene inspecteur: John Luthor. Een serie om van te smullen, en eigenlijk ook een serie die je in één keer wilt uitkijken. Plan dus een avondje in voor flinke actie en misdaad!

Luther, Seizoen 3, Just Bridge

Tijdsduur: 200 minuten, Actie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 22 euro)