Recensie: Luna tovert een draak, Monique Berndes

Luna tovert een draakHet meisje Luna is niet zo maar een meisje. Ze is de dochter van een heks, en heeft daardoor toverkracht gekregen. Maar Luna heeft nog lang niet alle toverlessen gekregen zie ze nodig had, want haar moeder ziet dat niet zo zitten. Zelf houdt haar moeder alle toverspullen achter slot en grendel op hun zolder. En daar blijft Luna dan ook netjes uit de buurt. In het boekje Luna tovert een draak, dat geschreven is op niveau AVI E3, wordt Luna 7 jaar oud. Ze is natuurlijk heel benieuwd wat ze zal gaan krijgen, en gaat op zoek naar haar pakje. Dan bedenkt ze zich opeens dat de zolder wel het ultieme verstopplekje zou zijn – daar mag Luna immers niet komen! Ze sluipt stiekem naar boven en gaat op zoek. Dan treft ze het toverboek van haar moeder aan, met al die bijzondere en aantrekkelijke spreuken. Bijna als vanzelf spreekt ze d’r eentje uit. Luna tovert een draak! En draken in huis … dat is geen goed idee. Zeker niet van die vuurspuwende. Hoe gaat ze dit probleem oplossen? Gelukkig is mama dicht in de buurt en weet precies wat ze moet doen. Luna tovert een draak is een heel erg leuk en ook een beetje spannend zelfleesboekje voor kinderen aan het eind van groep 3. Het gaat over toveren en magie, meisjes en draken. Daardoor is het geschikt voor zowel jongens als meisjes. Herkenbaar zullen de spanning voor haar verjaardag zijn. De tekeningen zijn sfeervol en een mooie mix tussen fantasie en een realistische tekening. Bovendien is het gewoon een leuk verhaal, wat kinderen meer stimuleert om te gaan lezen. Een kleine cameo wordt gemaakt door Sinterklaas is toch geen dief, een boekje dat ook door Monique Berndes is geschreven.

Luna tovert een draak, Moique Berndes
Illustrator: Melchior van Rijn De Vier Windstreken, 48 pagina’s, hardcover. Prijs: 8,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789051169959