Recensie: Luister naar de zee, Holder Haag en Manfred Rohrbeck

9789051163124 luister naar de zee

Er zijn heel wat boeken die de nieuwsgierigheid van kinderen tegemoetkomen. Luister naar de zee is er een van. Het omvat zee, met alles wat er in, op en boven leeft. Het schreeuwen van meeuwen, het ruisen van de golven, en het zingen van de walvissen onder het oppervlak. De zee is niet alleen om naar te kijken en te voelen, je kunt er ook heel goed naar luisteren! In dit informatieve boek zitten maar liefst zeven levensechte geluiden verwerkt. Het leuke is dat die knoppen door het hele voek door te drukken zijn. De knoppen zitten achter in de kaft verwerkt. Druk je echter op een blauw rondje, dan druk je door alle andere pagina’s heen op het geluidrondje.

Luister naar de zee is rijk geïllustreerd. Schitterende platen laten het leven van de oceaan zien. Het boek behandelt niet alleen de Noordzee, maar ook de Middellandse Zee, de Atlantische Oceaan, de rotskust, diepzee, koraalriffen en zelfs de Noordelijke IIszee. Deze zeeën krijgen wat meer dulding door de landkaart, voorin het boek. De tekst is verhelderend en geeft veel informatie, maar het is soms wat lastig om te bepalen wat de doelgroep van het boek is. De informatie per pagina is relatief kort. De informatie zelf echter is best lastig te behappen, en gaat snel over in lastige namen en bondige omschrijvingen. De zinnen zijn soms onnodig lang, wat de leesbaarheid niet vergroot. Bij de illustraties staan alle dieren benoemd met naam, dat is erg leuk. In de informatieve tekst staan soms andere dieren genoemd.

Luister naar de zee is een schitterend boek om naar te kijken. De prenten zijn mooi vormgegeven, en geven een mooie inzicht in het leven rondom de zee. leuk is de extra algemene informatie voorin het boek, waar bijvoorbeeld wordt ingegaan op de lichtzones van oceanen. De geluiden zijn een mooie toegevoegde waarde, de batterijen (3 stuks) zijn vervangbaar door een luikje op de kaft. De informatie is meestal relevant, hoewel lastig geschreven. Voor liefhebbers van de zee is het een boek om van te smullen! Lastige lezers zullen het echter moeilijk hebben met de teksten.

Luister naar de zee, Holder Haag en manfred Rohrbeck
De Vier Windstreken, uitgegeven, 24 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789051163124