Film recensie: Love, wedding and other disasters

Love, Weddings & Other Disasters is een combinatie van een viertal verhaallijnen, die op een bijzonder ingewikkelde manier met elkaar verweven zijn. Het mooiste verhaal draait wel om de relatie tussen Lawrence (een rol van Jeremy Irons) en Sara (een rol van Diane Keaton). Lawrence is een verbitterde perfectionist die zich stort op zijn beroep als cateraar. Hij heeft enkele jaren geleden zijn vrouw verloren en is sindsdien in zichzelf gekeerd. Sara is een slechtziende vrouw, die door een gezamenlijke vriendin aan Lawrence wordt gekoppeld. De eerste kennismaking loopt al in het honderd, wanneer ze met haar hulphond een champagnepiramide omgooit op de plek waar Lawrence bezig is met het organiseren van een diner. De twee groeien langzaam naar elkaar toe en krijgen – naar mijn mening – te weinig aandacht in de film.

Hoofdrol

De belangrijkste rol in het verhaal is namelijk voorbehouden aan Jessie. Ze is wereldberoemd nadat ze een huwelijk heeft verpest door het complete gezelschap het water in te sturen na een uit de hand gelopen ruzie met haar toenmalige vriendje, op het moment datze met een parachute uit het vliegtuig sprongen. Jessie veegde met haar parachute het bruidspaar vanaf een idylische plek aan het water *hup* het water in. Nu, jaren later, staat ze nog altijd bekend als ‘The Wedding Crasher’. Na die tijd heeft ze echter wel een geweldige bruiloft georganiseerd voor haar zus. Via-via wordt ze benaderd door een nieuw bruidspaar, die nog niet op de hoogte is van haar discutabele reputatie als ‘Wedding Crasher’. Ze neemt de opdracht aan en zet alles op alles om die bruiloft in goede banen te leiden. Daarbij krijgt ze echter wel te maken met de koppige, vastgeroeste Lawrence als cateraar en gaat er natuurlijk van alles en nog wat mis.

Trailer Love, wedding and other disasters

Relaties alom

Natuurlijk speelt het lot ook met Jessie een rol. Zij wordt namelijk verliefd op de zanger van een bandje, dat een vaste plek heeft in haar favoriete kroeg. Ze regelt de band voor de bruiloft en komt zo dichter bij hem in de buurt. Maar de bandleden zelf liggen overhoop doordat de nieuwe vriendin van de andere zanger zich met de organisatie gaat bemoeien… volg je ‘m nog? Die verhaallijnen gaan dus een eigen leventje leiden. Als tussenstations zie je twee straatmuzikanten, die op een unieke en stilzwijgende manier contact met elkaar zoeken en steeds dichter bij elkaar komen, zonder een woordt met elkaar te wisselen. Of wat dacht je van een toeristengids die rondleidingen geeft in een amfibievoertuig en stapelverliefd wordt op één van zijn klanten. Na de rondrit kan hij haar niet meer bereiken… en zet alles op alles om haar weer te vinden. Een glazenmuiltje speelt daarbij een belangrijke rol – het is Assepoestertijd!

Pijnlijke momenten

Er zijn echter een aantal pijnlijke punten in de film Love, Weddings & Other Disasters. Het belangrijkste pijnpunt is wel de tenenkrommende ‘spelshow’ waarbij vreemden aan elkaar gekoppeld worden met een ketting. Het stelletje dat het langst geketend blijft, wint een miljoen dollar. Daarbij wordt de broer van de bruidegom gekoppeld aan een Russische dame, die lid blijkt te zijn van de Russische maffia. Alle clichés worden boven water getoverd, maar niet alleen daar: de andere setjes zijn misschien nog pijnlijker en politiek volledig incorrect. Daarnaast zitten er een paar vervelende en goedkope grappen in de film verwerkt die makkelijk achterwege konden blijven. Sara die als blinde/slechtziende (dat is een tikje onduidelijk, ze loopt in ieder geval met een bril op) wordt neergezet heeft ook haar mankementen in de tekst. Toch maakt de relatie en de band tussen Lawrence en Sara de film juist de moeite waard om te kijken.

Recensie over Love, Weddings & Other Disasters

Love, Weddings & Other Disasters is een onderhoudende romcom met veel vaart. De stijl van de scènes ligt echter te ver uit elkaar om er een samenhangend geheel van te maken. De onbehouwen stijl van de spelshow en de Russische maffia past bijvoorbeeld helemaal niet bij de rest van het verhaal, dat vrij subtiel en vrolijk is. Waarschijnlijk diende deze scènes als grappig en komische onderbreking, maar ze slaan de plank mis. Alle lof voor Irons en Keaton, zij dragen de film weer naar een acceptabel niveau, waarbij de rest van de acteurs en het verhaal prima middenmoten vormen.

Score: 5

Titel: Love, Weddings & Other Disasters
Uitgever: Just Film