Recensie: All is lost, Universal Pictures

all is lostIn All is Lost ga je met Robert Redford een stukje zeilen. Lekker, zul je misschien denken, maar in dit geval is dat wel wat anders. Want Robert maakt mee wat geen enkele solo-zeiler mee wil maken. Hij wordt op een nacht geraakt door een dwalende container. Daardoor komt er een gat in zijn schip, waardoor hij water pakt. Geen nood, want Robert weet natuurlijk wel hoe hij een gaatje in de romp moet repareren. Maar het noodlot slaat toe, en heeft het op onze solo-zeiler gemunt. Want onze zeiler vaart op een grote oceaan, de Indische Oceaan om precies te zijn. En daar hebben natuurelementen vrij spel! De ene storm na de andere teistert het schip van Robert, en langaam maar zeker komt hij verder in de problemen. Zijn mast breekt af, zijn schip wentelt een paar keer om, en je maakt de wanhoop van de zeiler van heel dichtbij mee. Was hij in het begin nog strijdlustig en energiek genoeg om reparaties uit te voeren, de stroomvoorziening te repareren of water te scheppen, die lust verdwijnt zienderogen. Het laatste deel van de film maken we mee in een reddingsbootje. De watervoorraad slinkt zienderogen, evenals zijn voedselvoorraad. Hij moet andere oplossingen bedenken om te overleven, maar ja, de titel van de film is All is lost… is dat ook zo, of heeft onze held van weleer toch een kansje? All is lost is een bijzondere film. Het is een rustige film, in de zin dat er vrijwel niets gezegd wordt. Je maakt de stilzwijgende tocht mee van een solozeiler. gaandeweg vraag je je af waarom de man de reis maakt, waar hij naartoe gaat en wat zijn beweegredenen zijn om in zo’n oud schip, zonder moderne technieken, op pad te gaan. De wanhoop van de oude man is heel goed zichtbaar en in beeld gebracht, evenals de overlevingsdrang. Helaas ook het gestuntel van de oude man die Redford inmiddels is geworden. Als drama is het een heel geslaagde film, met een vrijwel constante spanningsboog. Je leeft echt met hem mee. Zo nu en dan krijg je het schip van onder water te zien, wat vooral bij de reddingsboot schitterende beelden opleverd. Je ziet pas echt hoe lang hij onderweg is, wanneer het zeeleven zich aanpast aan zijn aanwezigheid. Kleine vissen zwemmen in hun kielzog, maar dat trekt ook weer grote jagers aan. Spannend, meeslepend. All is lost, Universal Pictures
Tijdsduur: 102 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 21 euro), Blu-ray (ca. 21 euro)