Recensie: LittleBigPlanet 3, PS3

LittleBigPlanet 3Het is al weer jaren geleden dat Sony de wereld op z’n kop zette met het creatieve en speelse computerspel LittleBigPlanet. Op het eerste gezicht een heel eenvoudig platformspel, waarbij je Sackboy – een grof aan elkaar gestikt kereltje – over een grasland moet loodsen, op zoek naar magische fantasiebellen en voorwerpen. Maar schijn bedriegt, want het ‘eenvoudige’ platformspelletje heeft jong en oud uren lang beziggehouden. De puzzelopdrachten zijn verslavend goed, en het is natuurlijk een absolute race tegen de klok om alle verstopte voorwerpen te vinden. Bovendien kon je zowel Sackboy als de wereld waarin hij rende veranderen en aanpassen met de voorwerpen die je vond! En nu is Sackboy al weer toe aan zijn vierde avontuur. Ben jij klaar voor de kleurrijke en fantasievolle avonturen met Sackboy? Mooi! Want dan kunnen zijn vrienden ook wel meekomen, toch? In dit handgemaakte avontuur reist Sackboy naar de planeet Bunkum. Daar ontdek je onbekende uithoeken van de Fantaseersfeer en verken je de mysterieuze wereld terwijl je samenwerkt met nieuwe vrienden om Bunkum te redden uit de klauwen van de boosaardige Newton. Naast Sackboy kom je in dit spel een paar nieuwe karakters tegen, die je natuurlijk ook helemaal kunt aanpassen. Zo is er de snelle OddSock, die op en over muren kan springen, je kunt door de lucht zweven als de statige Swoop en als Toggle schakelen tussen grote Toggle, een zware krachtpatser, en kleine Toggle, een snelle lichtgewicht die zelfs over water kan lopen. De unieke vaardigheden van de verschillende personages zorgen voor nieuwe dynamische gameplay en geven je nog meer fantasievolle mogelijkheden in de stand “Bewerken”. Alle werelden die je maakt kun je overigens delen vanuit de cloud – zo raak je echt nooit uitgespeeld. Het enige nadeel is de lange voorfilm in het begin van het spel, en de vele installaties die gedaan worden voor je aan de slag kunt. Ook sommige woorden zijn wel heel erg direct vanuit het Engels vertaalt: ik bedoel… cerebrale navelstreng? Die staat best wel in contrast met de Fantaseersfeer waarin je mag spelen! Dankzij de gloednieuwe gereedschappen biedt LittleBigPlanet 3 veel meer mogelijkheden voor jouw zelfgemaakte content, zodat je je eigen wereld tot leven kunt brengen in de game en de creaties van andere fans over de hele wereld kunt verkennen. LittleBigPlanet 3 geeft je ook toegang tot meer dan 8,5 miljoen van deze levels die de LittleBigPlanet-community al eerder heeft gemaakt op eerdere platformen, zodat je al vanaf de eerste dag eindeloos kunt genieten. LittleBigPlanet 3 maakt optimaal gebruik van de NextGen-eigenschappen van het PS4-systeem: naadloos gebruik van de DS4 SHARE-toets, gereedschappen die zijn geïntegreerd in het DS4 touchpad en geavanceerde gameplay-prestaties. De textuurresoluties zijn vier keer zo hoog geworden, waardoor de materialen in LBP3 levensecht overkomen in full 1080p HD.

LittleBigPlanet 3, PS3 en PS4 Sony. Leeftijd: vanaf 7 jaar. Prijs: 55 euro