Recensie: List en Leugens, Leigh Bardugo

list en leugens Heb jij ook zo genoten van de Grisha trilogie, waar Alina de hoofdrol in speelde? Dan zu je zeker smullen van dit eerste boek uit een nieuwe reeks van Leigh Bardugo. List en Leugens is het eerste deel van de serie De Kraaien, die speelt in Ketterdam, een tot nu toe onbekend land in de wereld van de Grisha. Daar leer je Kaz Brekker kennen, een gehaaide knaap van ongeveer 17 jaar oud die aan het hoofd staat van een soort crimineel clubje jongeren, dat zich voornamelijk bezighoudt met in leven blijven, zakkenrollen en gokken. Kaz is een gehaaide jongen, die precies weet hoe hij iedereen moet bespelen. Het verhaal van List en Leugens begint als er een speciale drugs op de markt verschijnt. In de Grisha-boeken heb je al kunnen lezen over Jurda, een middeltje dat de soldaten en Grisha gebruikten om wakker te blijven. Nu is dat veredeld tot jurda parem, dat de krachten van de Grisha veel en veel krachtiger maakt. Ze kunnen werkelijk alles doen wat hun hartje begeert. Het middel heeft ook een keerzijde. Het is ontzettend verslavend, ze vergeten zelfs te eten en te drinken. En wie wil er nu zo’n overmachtige Grisha in zijn buurt hebben die zwaar verslaafd is? Precies: dat gun je niemand. De hoge heren van Ketterdam willen de ontwikkeling en handel in jurda parem dus snel stoppen, en huren Kaz in om dat te regelen. Hij weet immers overal binnen te komen. Zou hij de ontwikkelaar van het middeltje kunnen ontvoeren? In principe wel, maar helaas: iemand was hen voor en heeft de ontwikkelaar opgesloten in een streng beveiligd fort in Fjerda. Om de klus te klaren verzamelt Kaz een aantal experts op verschillende gebieden. Dat lijkt een superteam, maar schijn bedriegt: veel van hen kunnen elkaar niet uitstaan – een op wraak beluste ex-gevangene, een gokverslaafde scherpschutter, een van huis weggelopen rijkeluiszoon, een spion en een Hartenwringer. Alle teamleden hebben een andere expertise, maar ook een andere kom-af. Dat zorgt ook deels voor de afkeer die ze nar elkaar hebben. En zo begint een gevaarlijke reis vol avontuur, list en leugens. Fans van de eerdere Grisha-verhalen zullen smullen van dit boek. Ben je nog niet bekend met die boeken? Dan kun je hier gewoon instappen. De vreemde termen worden netjes uitgelegd, en achter in het boek vind je bovendien een verklarende woordenlijst. Het bijzondere van dit boek is dat het vanuit de oogpunten van de verschillende personages wordt vertelt. Ieder hoofdstuk krijgt een andere insteek. Ook prettig is het vertelpunt van zowel jongens als meisjes – daardoor is het minder een chick-fantasyverhaal als de eerdere delen met Alina in de hoofdrol. Vlot geschreven, verrassende verhaallijnen en boeiend tot de laatste bladzijde. Laat deel twee maar komen!

De Kraaien 1: List en Leugens, Leigh Bardugo Blossom Books, 536 pagina’s, hardcover. Prijs: 22,50 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789020679847