Recensie: Lindbergh, Torben Kuhlmann

9789051163582 lindbergh

In het begin van de twintigste eeuw is het in de Duitse stad Hamburg afzien geblazen. Tenminste: als je een muis bent. De mens heeft een nieuwe muizenval uitgevonden, een heel effectieve. Daarbij komt een heuse kattenplaag, die het muizenleven nog veel moeilijker maken. Veel muizen zijn al gevlucht per boot, naar het verre Amerika. Daar is alles veilig. Behaive ons hoofdmuisje, hij is er te laat achtergekomen.

En dan kan hij zelfs niet meer per schip vluchten, omdat daar te veel katten in de buurt zijn. Teleurgesteld loopt hij rond, op zoek naar een manier om te vluchten. Dan ziet hij zijn verre familie, de vleermuis. Die kunnen vliegen! Wat zou dat fantastisch zijn, denkt ons muisje, om te kunnen vliegen… en dus gaat hij knutselen met spulletjes die hij vind. Radartjes, motortjes en allemaal andere spullen zorgen voor een kleine vliegmachine.

Het boek is vormgegeven als een echt verslag uit die tijd: oude, vergeelde tekeningen en sepia-foto’s laten de avonturen van onze kleine muis zien. Soms zijn het veel kleine prenten, soms zijn het geweldige illustraties die twee pagina’s in beslag nemen. Mede daardoor wordt je echt terug in de tijd genomen. Er staat overigens niet zo veel tekst in het prentenboek, het is een haalbaar boek voor het slapengaan, eventueel in twee delen. De illustraties bevatten veel tekst, waarbij een deel in het Duits is, een deel in het Engels. Jammer genoeg is die tekst niet vertaald.

Achter in het boek vind je een kort overzicht van de vliegkunst: van de uitvinding van het vliegtuig tot Charles Lindbergh, de eerste piloot die zonder tussenstop vanuit Amerika naar Parijs vloog. Volgens het verhaal werd deze jonge avonturier geïnspireerd door ons muisje, die in Amerika helemaal populair is geworden door zijn vliegmachine. De muis sluit zich aan bij een circus en reist daarmee het hele land door, alwaar hij zijn kunsten vertoond. Hoe een klein muisje voor grote resultaten kan zorgen!

Lindbergh, Torben Kuhlmann
Vier Windstreken, mei 2014, 96 pagina’s, hardcover.
Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 5 jaar. ISBN: 9789051163582