Recensie: Liefde tussen 5 en 7, Wanda Riesel

liefde tussen 5 en 7 Liza is journaliste, en schrijfster van een soort liefdesrubriek, veelal een klaagbaak voor hen die bedrogen worden. Dat doet ze zonder wikken of wegen, maar haar wereldje wordt even op z’n kop gezet als ze ontdekt dat haar vriend haar al vijftien jaar bedriegt: hij houdt er een andere vrouw en twee dochters op na waar ze niets van af weet. Maar ja, wat moet ze met die kennis? En dus gaat Liza in Liefde tussen 5 en 7 naar de dierentuin, en overdenkt haar leven voor het aquarium. Het moment waarop Liza het dubbelleven van haar vriend ontdekt tot het moment dat deze man terugkomt van een vliegreis. De overdenkingen die je in dit boek te lezen krijgt. Langzaam maar zeker krijg je meer te weten over Liza, haar vriend en diens tweede relatie. Maar ook over Liza’s verleden, want die blijkt ook niet helemaal vrij van smet te zijn. In die twee uur gaan haar gedachten alle kanten op. Ze verzint plannetjes om haar vriend en zijn tweede gezin onderuit te halen, om hem subtiel te laten merken dat ze het weet, om hem heel duidelijk te laten merken dat ze het weet. Ze dagdroomt, overpeinst, piekert en kletst met mensen van het aquarium. In die twee uur gaan de gedachten van links naar rechts, en die nemen jou als lezer mee. Liefde tussen 5 en 7. Waar komt ze vandaan, waar gaat ze naartoe? Het boek Liefde tussen 5 en 7 leest wat warrig. Aangezien Liza’s gedachten ook van de ene kant naar de andere kant gaan is het soms lastig te volgen waar Liza nu precies is. Vervelend daarbij is het wat dubbele taalgebruik waarmee het boek geschreven is. Aan de ene kant is het boek heel degelijk en volwassen, aan de andere kant is het ook modern fragmentarisch en populair. Een trend die we wel vaker zien in de moderne literatuur, maar die toch een tikje misplaatst is. Desondanks is het verhaal boeiend om te lezen, en leef je mee met de avonturen van Liza en de ontdekkingen over haar vriend. Zelf had ik wel meer over Liza willen lezen, zij blijft nu stiekem best wel op de oppervlakte, ondanks haar ontboezemingen. Liefde tussen 5 en 7, Wande Riesel Atlas Contact, 172 pagina’s, paperback. Prijs: 18,99 euro. ISBN: 9789025479664