Recensie: Liefde in de schijnwerpers, Thea Stilton

Ter gelegenheid van het 600-jarig bestaan van Topford besluiten de rectoren en de leraren om Romeo en Julia op te voeren. In een grote auditie krijgen de studenten de kans om hun acteertalenten te laten zien. Voor welke twee knagers zijn de hoofdrollen weggelegd?

In de traditie van haar broer Geronimo Stilton is ook Thea Stilton achter de typemachine gekropen en zet ze haar eigen boekenreeks op de plank. Met Liefde in de schijnwerpers als eerste resultaat uit de Thea Sisters reeks. Tijdens haar avonturen heeft ze namelijk een groepje meiden leren kennen, dat helemaal idolaat is van deze avontuurlijke muis. Ze noemen zich heel toepasselijk de Thea Sisters: vijf meiden uit verschillende continenten van de wereld, met totaal verschillende karakters en eigenschappen. Dat moet wel een succes worden! Ook in dit boek wordt er leuk omgesprongen met de typografie, waarbij voor bepaalde woorden extreme lettertypes en afwijkende kleuren worden gehanteerd. Dit zorgt voor een lekker speels effect, en het leest bovendien minstens zo lekker weg. Ook hier zijn de vlotte tekeningen volop aanwezig: dan weer eens als kleine illustratie, dan weer als paginavullende tekening. Allen zijn echter wel tot in de puntjes uitgewerkt en gemaakt met een vlotte streek, ingekleurd met felle, vrolijke kleuren.

De doelgroep is ongeveer dezelfde als die van de boeken van Geronimo Stilton, ware het niet dat het hier voornamelijk meisjes aan zal spreken. Ook in dit eerste deel is het liefde, verraad, toneel, populariteit en het venijn onder meisjes aan de orde van de dag. Niet dat dit niet interessant kan zijn voor jongens, maar meisjes zullen ze zeker aanspreken. Ook is de bekende gele boekenrug van Geronimo’s boeken vervangen door een roze variant: welke jongen wil daar mee gezien worden? En dat is eigenlijk wel jammer, want eerlijk gezegd heb ik van dit boek minstens zoveel gesmuld als van Geronimo’s laatste avontuur: De ontdekking van de Superparel.

Liefde in de schijnwerpers, Thea Stilton
Baeckens books, maart 2011, 128 pagina’s, paperback.
Prijs: 6,95 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789054616917