Recensie: Licht – het River Cottage boek, Hugh Fearnley-Whittingstall

licht!River Cottage is een voormalig landhuis, dat vooral bekendheid heeft verkregen door de televisieprogramma’s die werden gepresenteerd door chefkok Hugh Fearnley-Whittingstall. Deze serie werd zo populair dat ze een paar vervolgen hebben gekregen, en aanleiding gaven voor kookscholen, een eigen schoolkantineservice en onder anere een aantal kookboeken. Licht! is daar een van, en ligt nu voor me op tafel. In dit boek vind je meer dan 170 recepten, onderverdeeld in allerlei productgroepen. Er is twee vreemde eenden in de bijt: het boek begint met het eetmoment ‘Ontbijt’ en eindigt met een hoofdstukje over ‘lekkers’. Daar tussenin lees je recepten over bakken, salades, vis, vlees, groente, en fruit. De recepten hebben allemaal een overeenkomst: ze bevatten geen tarwe of zuivel. En ook al geloof je niet in die trend, het kan natuurlijk geen kwaad om af en toe zonder deze voedingsstoffen te eten. En zeg eens eerlijk: hoe vaak heb jij tarwe of zuivel gebruikt tijdens het avondeten? Ik denk dat je regelmatig al een maaltijd op tafel zet zonder die twee bestanddelen! De toevoeging op de achterkant van het boek dat alle recepten zonder tarwe en zuivel zijn is dan eerder een marketingtrucje om in te spelen op die trend. En daarmee heb je een boek vol lekkere en verrassende recepten, voorzien van mooie foto’s. De recepten zelf zijn en blijven Engels van aard, en daardoor is het niet altijd even lichte kost. Landelijke ingrediënten worden in overvloed gebruikt, alsook boekweit, havermout, linzen en aardappelen. De recepten en ingrediënten worden ingeleid met een interessant stukje informatie, waarbij je het niet kunt laten om ze te lezen. Zeker doen, want ze zijn niet alleen leuk geschreven maar stiekem ook best leerzaam. Sfeervolle foto’s zorgen voor een goede indruk van het resultaat. Licht!, AuteurHugh Fearnley-Whittingstall Gottmer, 416 pagina’s, hardcover. Prijs: 24,95 euro. ISBN: 9789023014515