Het kaartspel waarin je als eerste moet upgraden naar een nieuw level. Recensie: Level 8, Ravensburger

level 8

Een kaartspel dat je speelt als een computerspel. Hoe cool is dat? Want niet alleen qua naam lijkt Level 8 op een computergame, ook in de manier waarop je het speelt lijkt het in sommige opzichten wel een beetje op een computergame. En dan heb ik het niet over Call of Duty of Pokemon, maar eerder als een kaartspel. Oh wacht. Nu is het cirkeltje weer rond!

Level na level

Level 8 speel je in acht niveaus. Per ronde kun je een of twee levels stijgen, maar je kunt ook op hetzelfde niveau blijven steken, als je de benodigde opdracht niet hebt behaald. Die opdrachten staan op een kaartje geschreven. Acht in totaal, maar dat had je wel kunnen denken. Die opdrachten zijn voor iedereen hetzelfde. Iedereen begint dus bij level 1: het verzamelen van twee reeksen van drie. Je hebt nu twee doelen. Het eerste is het behalen van de opdracht. Is je dat gelukt, dan mag je in de volgende ronde al één level omhoog. Lukt het je om alle kaarten uit je hand op tafel te leggen, dan mag je nóg een level omhoog. Dan stijg je dus twee levels. Lukt het je niet om de opdracht te vervullen, dan blijf je op hetzelfde niveau.

Level 8
Samen en apart

In het begin krijg je tien kaarten in je handen, met daarop de getallen 1 tot en met 15, in verschillende kleuren. Die kleuren zijn slechts voor één opdracht van belang, voor de anderen zijn ze niet belangrijk. Iedere speler krijgt een eigen aflegstapel. In het begin van iedere beurt pak je een kaart. Dat mag een kaart van de gezamelijke trekstapel zijn, maar ook van één van de aanwezige aflegstapels. Jazeker, je mag ook bij je concurrenten een kaart pakken. Dan mag je – als je dat kunt – de missie voltooien. In 1 keer, wel te verstaan. Je mag niet alvast een deel op tafel leggen en daarna nog een deel. Ligt je opdracht op tafel, dan mag je de overgebleven kaarten aanleggen bij geschikte sets. Dat kunnen reeksen zijn (oplopende getallen) of gelijke soorten. Aangezien je daar geen punten mee verdient, mag je ook die kaarten bij je concurrenten neerleggen. Alles om je hand leeg te maken. Want dan stijg je niet alleen een extra level, de ronde is ook meteen afgelopen. Je concurrenten krijgen dus geen kans meer om kaarten neer te leggen.

Conclusie over Level 8

Een spel dat je samen speelt, maar tegelijkertijd ook alleen. En andersom. Level 8 is een spannend en onvoorspelbaar spel. Je hebt wel wat te maken met strategie, maar bent toch voor een groot deel overgeleverd aan het lot van de kaarten. Heb je een goede hand, dan kun je in je eerste beurt al je opdracht vervullen. Heb je pech, dan blijf je een paar rondes op hetzelfde level steken. Maar vrees niet, een inhaalslag is zo gedaan!
Door: CooleSuggesties
Score: Level 8 krijgt 9 van de 10 punten.

Level 8, Ravensburger