Recensie: Lekker opscheppen! Karin Luiten

lekker-opscheppen

Karin Luiten is bekend van de website Kokenmetkarin.nl, waarop ze vol passie en overgave schrijft over koken. Inmiddels heeft ze al heel wat boeken geschreven, waarbij de serie Koken zonder pakjes en zakjes wel de meest bekende zijn. Daarin laat ze zien dat al die kant-en-klaar pakketjes met kruiden en specerijen eigenlijk onzin zijn, dat je die gerechten ook zonder problemen zelf kunt maken. In net zo veel tijd, maar dan lekkerder (en gezonder). Lekker opscheppen! is een kookboek voor kinderen, waarin Karin laat zien dat ook kinderen heel lekkere gerechten op tafel kunnen zetten.

Gevarieerde gerechten

In een aantal hoofdstukken zorgt ze dat kinderen zonder problemen te lekkerste en meest gevarieerde gerechten op tafel kunnen presenteren, waar iedereen vol verbazing naar zal kijken en heerlijk van zal smullen. Karin gaat er van uit dat je als kond nog geen ruime ervaring hebt in de keuken. En terecht, want ervaring komt pas met de jaren. Daarom laat ze in het begin van het boek zien wat je allemaal kunt gebruiken in de keuken, en wat je d’r mee moet doen. Dunschillers, scharen, ovenwanten, raspen… alles komt aan bod. Ook vertelt ze hoe je moet weten en wat alle termen betekenen die je in het boek gaat tegenkomen. Leuk is om te lezen hoe je het beste kruiden kunt schoonmaken. Zeker als je thuis een moestuintje hebt waar kruiden in staan is dat natuurlijk heerlijk!

Leuke tekeningetjes

In het boek Lekker Opscheppen kom je de gerechten tegen in een aantal verschillende hoofdstukken. Zo krijg je een paar recepten met aardappelen, rijst, kip, vlees, maar ook pannenkoeken, pizza, sla en gebak mogen niet ontbreken – en dan zijn er nog een paar leuke hoofdstukjes. De recepten in Karin’s kookboeken zijn altijd voorzien van leuke, eigengemaakte tekeningetjes. Dat is in dit kookboek niet anders, alleen zijn ze hier wél ingekleurd. Gemeen hoor, maar ja – verschil moet er zijn. De recepten worden netjes stap voor stap uitgelegd, in duidelijke woorden. En ben je klaar met het recept, of wil je het iets extra’s geven? Bij ieder recept staan leuke variaties geschreven. En weetjes over de herkomst van het recept of land. Kun je nóg een keer indruk maken aan tafel, maar dan over je kennis van het eten!

Lekker opscheppen, Karin Luiten

Illustrator: Karin Luiten
Ploegsma, 120 pagina’s, paperback.