Recensie: LEGO Jurassic World, Nintendo Switch

lego jurassic world

Na de talloze films over Jurassic Park is het ook wel eens tijd om te genieten van de LEGO game omtrent deze franchise. 4 jaar geleden kwam de game al uit op andere consoles, maar nu is het tijd voor een remake… of beter gezegd: een opgepoetste versie voor de Nintendo Switch! LEGO Jurassic World speelt zich volledig af in de dinosauruswereld die ooit door Steven Spielberg is ontworpen: Jurassic World, de vierde dinofilm waarin deze prehistorische wezens, met behulp van oud dino-DNA, weer tot leven worden gewekt. Jurassic World: Fallen Kingdom zit overigens niet in deze game verwerkt, de andere films komen wel terug… op die unieke LEGO manier.

Film marathon

LEGO Jurassic World richt zich echter niet alleen op Jurassic World, maar het verhaal begint bij het begin, de allereerste Jurassic Park-films. Die word – op geheel eigen wijze – getoond in de vorm van LEGO-blokjes, waarbij je uiteraard de hele omgeving aan gruzelementen moet slaan om munten te kunnen verdienen. Een geweldig leuke verfilming van het verhaal, met daarin originele geluidsfragmenten van de film verwerkt. Dat is enerzijds wel te horen, maar het geeft de film wel een extra dimensie.

Pittige dino’s

De game is overigens nog best pittig. Je krijgt in een noodtempo alle personages voorgeschoteld, die ieder hun eigen kracht hebben. De een is goed in bouwen, de ander kan hoog springen, of elektronische panelen bedienen, sporen zoeken en graven, ga zo maar door. Aangezien de karaktertjes redelijk op elkaar lijken is het soms nog best een gepuzzel voor je de juiste personage te pakken hebt. Maar als je er eenmaal de handigheid in hebt loopt alles ook als een trein.

Bekijk hier de trailer van LEGO Jurassic World:

En dan komt het aan op de unieke elementen die de LEGO-spellen zo succesvol maken: samenwerken, puzzels oplossen, personages en voorwerpen verzamelen (die worden bijgehouden in een soort plakboek van voorwerpen, voertuigen, dino’s en karakters), trofeeën verdienen en natuurlijk de hele omgeving aan diggelen slaan. Echt, dat móet nu eenmaal. Dat is best een tijdrovend element, maar daarmee verdien je niet alleen munten, maar soms kun je daardoor ook nieuwe voorwerpen opbouwen. De kracht van LEGO wordt ook hier duidelijk: alles kan stuk,en daarmee kun je nieuwe dingen bouwen. Laat je fantasie werken!

Dat laatste is in LEGO Jurassic World ook zeker gelukt. Het spel zit fantastisch in elkaar, met veel leuke grapjes en steken naar van alles en nog wat. Helden lopen met knuffelberen, dino’s krijgen karakter, domme opmerkingen en grapjes vliegen over het scherm. Superleuk!

Ga direct naar LEGO Jurassic World op BOL.com.

Recensie over LEGO Jurassic World

LEGO Jurassic World is een best pittige game, dat zeker. En het kan zwaar irritant zijn als je medespeler telkens in een auto stapt om iedereen omver te rijden (…). Maar het grootste nadeel vind ik wel dat de gesproken tekst in het Engels is. Er is wel een Nederlandstalige ondertiteling, maar die is vrij klein en links gecentreerd. Dat is dus niet zo makkelijk lezen! Het is een nette remake van de oude consoleversies: ken je die al, dan is er niets nieuws onder de zon. Zoek je een leuke LEGO game met dino’s en heb je hem nog niet gespeeld? Dan móet je hem echt kopen!

Info

LEGO Jurassic World, Warner Games
Nintendo Switch, PS4, XBOX One, actie.