Recensie: Lego Heroica

LEGO Games geeft met HEROICA een geheel nieuwe dimensie aan het concept gezelschapsspellen; de HEROICA bordspellen zijn geïnspireerd op RPG computerspellen. De helden gaan bij ieder spel op één of meerdere missies om HEROICA te bevrijden van de verschillende monsters. Daarbij hebben ze meerdere levens, speciale krachten die ze beschermen tegen de monsters en kunnen ze onderweg toverdranken, goud en wapens verzamelen. De winnaar is degene die als eerste de missie van het spel heeft volbracht. Elk spel is een uniek avontuur van bouwen en ontdekken, met nieuwe helden, monsters en missies. De vier gebieden in de wereld van HEROICA – Draida, Waldurk, Nathuz en Fortaan – kunnen zowel afzonderlijk als in combinatie met elkaar worden gespeeld. Naarmate de spelers meer gebieden van HEROICA combineren, worden de mogelijkheden voor avontuur steeds groter.

Bouwen, spelen en veranderen
Zoals bij alle bordspellen van LEGO Games zijn ook bij HEROICA de elementen bouwen, spelen en veranderen van toepassing. Bordspellen van HEROICA moeten eerst gebouwd worden en bieden dan de mogelijkheid om talloze nieuwe avonturen te creëren, bijvoorbeeld door de missie aan te passen of eigen regels te bedenken. Zo is ieder spel een uniek avontuur waarbij uitdaging en strategisch denken niet ontbreken. De computer wordt met plezier ingeruild voor het spelen van dit bordspel met familie en vrienden. Om het je wat makkelijker te maken heeft LEGO twee spelwerelden meegeleverd, op een hele grote poster. Iedere wereld bestaat namelijk uit een serie kleinere ‘eilandjes’ welke met elkaar verbonden worden middels bruggen.

Op deze bruggen kom je natuurlijk de meest bizarre uitdagingen tegen, zoals magische poorten en monsters. Vooral met deze poorten is het mogelijk om je tegenstanders ook wat dwars te zitten: met bepaalde magische schijven kun je namelijk kiezen welke poorten je wilt openen – of sluiten! Of zels verplaatsen, afhankelijk van het spel dat je speelt. De hele wereld laat zich dus makkelijk samenstellen, waarbij je de posters in het begin als leidraad kunt gebruiken. Ben je eenmaal bekend met het spel, dan stel je zonder enige moeite zelf werelden samen, en bepaal je zelf welke en hoe veel beloningen en monsters je tegen kunt komen.

Hierbij komt ook de handleiding kijken. Deze is als goed naslagwerk om te slag: de verschillende wapens worden uitgelegd, van de karakters wordt kort verteld welke speciale vaardigheden zij hebben en de functie van de dobbelsteen wordt uitgelegd. Deze laatstgenoemde heeft namelijk zowel een functie bij het verplaatsen (1, 2 of drie stappen en een magische functie) en het vechten (verslaan, verslagen worden, beide of de speciale kracht gebruiken). Om te beginnen lijkt de handleiding echter wat steekjes te laten vallen. Mijn devies: gewoon beginnen met spelen, alles staat er wel in! Maar hier ontbreekt jammer genoeg het echte computerspel-element, waarmee je middels een tutorial langs alle facetten van het spel wordt geleid. Was leuk geweest, en handig, bovendien! Maar dat mag de pret niet drukken. Begin bij de basis, en naarmate het spel vordert leer je steeds meer. Heb je achteraf iets verkeerd geïnterpreteerd? Jammer, volgende keer beter! Ik weet zeker dat je na twee keer spelen alle regels onder de knie hebt, uitgezonderd wellicht de functie van de speciale wapens.

Het spel wordt overigens aanzienlijk leuker als je er meerdere combineert. Hierbij kun je namelijk gebruik maken van de winsten van een eerder spel om direct al krachtiger te beginnen. Zo wordt het nog spannender om het einddoel te behalen. De spellen kun je hierbij één voor één spelen (dat is wel het leukste) of je kunt er natuurlijk voor kiezen om één kolossale wereld samen te stellen, om lekker lang te doen over één avontuur dat pas écht moeilijk is!

Vier nieuwe HEROICA avonturen
In Baai van Draida heeft het Goblinleger de macht overgenomen waardoor de regio niet meer kan worden bevoorraad. Kunnen de helden de machtige Goblingeneraal verslaan en zijn Kristal des Afweers afpakken? In Woud van Waldurk spookt een Duistere Druïde rond in de ruïnes. De helden moeten al hun kunde en kracht gebruiken om zich een weg te banen langs de monsters. Kunnen de helden ontsnappen met de Kelk des Levens? In Grotten van Nathuz heeft de Golemmeester een mysterieus oud voorwerp gevonden waarmee hij diep in de grotten van Nathuz zijn eigen monsterleger heeft gemaakt. De helden proberen deze Scepter der Bezwering te veroveren. In Slot Fortaan hebben de Goblinkoning en zijn monsterleger het kasteel ingenomen. De helden moeten het kasteel terugwinnen en zich verdedigen tegen de monsters, maar kunnen ze ook de geheime oorlogsplannen van de koning ontdekken en terug keren met de Helm der Bescherming?

Bezoek de website LEGO.nl/Heroica voor meer informatie over de helden en monsters, avonturen te delen en nieuwe manieren van spelen te ontdekken.

HEROICA van LEGO Games is verkrijgbaar vanaf augustus 2011
HEROICA – Baai van Draida            €12,99        Leeftijd 7+