Recensie: LEGO Harry Potter: Jaren 5-7, Warner Bros Interactive

LEGO® Harry Potter™: Jaren 5-7 draait om de latere jaren in het verhaal van de tovenaarsleerling. LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 vertelt de gebeurtenissen uit de laatste drie films. Zo staat er onder andere een eindgevecht tegen de kwade Voldemort op het programma. Ben je klaar voor de ultieme confrontatie?

In LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 word je meegenomen op Harry Potters heldenavonturen in de wereld van Dreuzels en tovenarij. Van de Ligusterlaan in Klein Zanikem, naar de Weg is Weg, Zweinsveld en Zweinstein – en nieuwe locaties als Grimboudplein, het Ministerie van Toverkunst en de Halve Maan straat – maak je kennis met nieuwe gezichten, nieuwe uitdagingen en nieuwe magie als voorbereiding op de eindstrijd tegen de kwaadaardige Voldemort!

LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 bouwt verder op de magische actie, lessen en vaardigheden voor het brouwen van toverdrankjes uit de vorige LEGO-games. LEGO Harry Potter: Jaren 5-7 zit boordevol actie van begin tot eind en biedt vele nieuwe lessen, toverspreuken en uren aan bonuscontent voor de hele familie! Met daarbij de ontzettend leuke humor die in het spel zit verweven, met zo nu en dan een steek naar de bouwblokjesfabrikant toe. Zo worden er puzzels getoond waarbij je steentjes zelf moet opbouwen tot een element, of laat je met een eenvoudige spreuk een stapel steentjes in elkaar zetten tot een auto, bug of andere handige hulpmiddelen. Hoewel het zelf in elkaar zetten van de steentjes in deze driedimensionale omgeving niet altijd even makkelijk is, en zelfs wat irritatie kan opwekken, zijn er veel situaties waarin je een aantal oplossingsmogelijkheden ter beschikking hebt. Het kunnen oplossen van een situatie op meerdere manieren geeft goed aan dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden: hoewel het spel het originele verhaal volgt worden er wel wat zijstapjes genomen die het aantrekkelijker maken om te spelen. De meeste puzzels zijn echter niet bepaald moeilijk, en gaat het eerder om het zoeken naar bepaalde magische elementen die, eenmaal geactiveerd, een volgend deel van het spel mogelijk maken.

Echt leuk zijn overigens de tussenfilmpjes. Hierin spelen natuurlijk de personages van Harry Potter een centrale rol, maar dan wel in de LEGO-variant. Verwacht dus geen vreemd vormgegeven poppetjes, maar de LEGO-poppetjes uit de Harry-Potter-serie van het merk, die hun verhaal op geheel eigen wijze vertellen: zonder woorden, bovendien! Een knap stukje mime-werk, waarbij de echte kenners meer informatie uit de filmpjes zullen halen dan ingewijden. De laatste vier films zijn namelijk opgedeeld in zes segmenten van het spel, waar je in je eentje of met anderen doorheen kunt lopen: Harry Potter heeft namelijk een coöperatieve spelmodus.

De omgeving is creatief vormgegeven. De ontwerpers hebben goed naar de mogelijkheden van de bouwstenen gekeken en zijn daarna helemaal losgegaan op de omgeving. Magische elementen ontvouwen zich wonderlijke wijze op je beeldscherm, en voorwerpen worden opgebouwd uit de magische blokjes. Prettig is ook dat er weinig echt statische onderdelen zijn: anders gezegd: het meeste van de wereld kan stuk. En dat is ook de bedoeling, want iets stukmaken levert je gouden, zilveren en blauwe munten op, die je kunt besteden om extra karakters te kopen, maar ook om extra vaardigheden (of cheats, het hangt er vanaf hoe je het ziet) te kopen. Naast het verhaal kun je trouwens de hele Potter-wereld ontdekken, om superveel goodies en vooral veel munten te verkrijgen!

Beleef de ultieme conclusie van een episch verhaal in LEGO Harry Potter: Jaren 5-7!

LEGO Harry Potter: Jaren 5-7, Wii, PS3, XBOX360, Nintendo DS, PC, PSP, 3DS
Warner Bros interactive. Leeftijd: vanaf 7 jaar. Prijs: vanaf 29,95 euro