Recensie: Laura, J.K. Johansson

lauraHet boek Laura is een echte Scandinavische Thriller. Het is en blijft lastig je vinger op dit genre te leggen als je het moet omschrijven, maar de Scandinavische thrillers hebben vaak iets surrealistisch over zicht: heel realistisch en dichtbij, maar stiekem ook met een heel bizar en uitgebreid plot. Zo ook het boek over het vermiste meisje Laura. Het verhaal wordt verteld vanuit Miia, die pas is begonnen op de Finse middelbare school waar Laura op zat. Ze heeft haar carriere als politie-agent opgezegd om aan de slag te gaan met moeilijk lerende kinderen. Als ze haar loopbaan in het onderwijs begint komt ze meteen de zaak van Laura tegen, waar ze zich vol overgave op stort. Zeker als ze ontdekt dat haar broer, Nikke, Laura beter kende dan goed voor hem was. Het hele stadje is natuurlijk in rep en roer over de verdwijning, en iedereen probeert zich te herinneren wat er allemaal gebeurd is die nacht. Als haar ouders een Facebookpagina openen, stromen de reacties dan ook binnen. Het lijkt eerder en soort discussiegroep dan een hulplijn, want veel verhalen spreken elkaar lijnrecht tegen. En Nikke komt daar soms nog tussendoor. Ook de krant geeft zo nu en dan een korte update, die je ook in het boek kunt nalezen. Laura is een spannende thriller, zonder een echt sluitend einde eraan. Je krijgt in een nasleep wel zo’n beetje te horen wat er allemaal gebeurt is en wat er na de vondst van haar lichaam allemaal is gevonden en bedacht, maar een sluitend eindstuk ontbreekt. Wees alvast gewaarschuwd, voor als je niet houd van een open eind… Het verhaal zelf is spannend geschreven. Ook in de stukken waarin er eigenlijk niet heel veel gebeurt komen er toch weer nieuwe dingetjes bovendrijven, of wordt je nieuwsgierig gemaakt om door te lezen. De kracht van dit boek! Laura, J.K. Johansson The House of Crime, juli 2014, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789044345667