Recensie: Later word ik… Moniek Vermeulen

9789058388698 later word ik

Weet jouw kind al wat hij of zij wil worden? Het is en blijft een lastig onderwerp, dat met de dag kan veranderen. Dat komt ook vooral doordat kinderen nauwelijks weten wat ‘werken’ inhoud natuurlijk, maar ook omdat het meestal onduidelijk is wat een beroep inhoud. Later word ik… wordt dan ook steevast met een andere reactie beantwoord. Of telkens dezelfde, die heel soms even afwijkt… In het vrolijke en informatieve praatboek Later word ik gaat Moniek Vermeulen op pad, om een aantal mensen uit een bepaald vakgebied te ondervragen en er iets over te vertellen.

In het boek Later word ik heeft Moniek het over bijvoorbeeld brandweerman, onthaalouder, Vuilnisman, Marktkramer, Bakker, Juf of meester en Buschauffeur. Ieder beroep wordt op dezelfde manier behandeld, ieder beroep krijgt dezelfde status. Allereerst een mooie, grote foto uit de praktijk. Een spannend beeld, een rustig beeld, maar in ieder geval een realistisch. Daarna volgen twee pagina’s met weetjes en feitjes. Wat doen de mensen in dit beroep, welke dingen hebben ze nodig, wat moeten ze kunnen? De korte stukjes tekst, die allemaal leuk zijn omschreven en tot de verbeelding spreken, worden aangevuld met grappige illustraties. Daarna volgt op de vierde pagina een interview met iemand uit het vak. Moniek spreekt hier vanuit zichzelf, wat het boek een heel intiem en eerlijk karakter geeft.

Later word ik… is één van de betere informatieve boeken voor kinderen. Eerlijk en open, eenvoudig en dicht bij de belevingswereld. Mijn kinderen hebben er in ieder geval van gesmuld, hoewel beiden nog steeds niet weten wat ze willen worden. Maar och, daar is nog tijd genoeg voor om daar achter te komen! Dit mooie boekje heeft ze in ieder geval iets meer geleerd over een aantal beroepen die op deze wereld worden uitgevoerd. Dat heeft ze niet alleen meer geleerd over die beroepen, maar ook nieuwsgierig gemaakt naar andere! Hoewel het boek is geschreven voor kinderen van een jaar of 8 (niveau: AVI E5) is het ook erg leuk om met jongere kinderen voor te lezen en er over te praten.

Later word ik, Moniek Vermeulen
Eenhoorn, oktober 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789058388698