Recensie: L'Art de la Table, de smaken van de Mediterrannee

L'Art de la Table Gintare Marcel, schrijfster van L’Art de la table, is een echt fan van het Italiaanse leven. In dit sfeervolle boek vertelt ze vol overgave over de bijzondere levenswijze die de Italianen er op nahouden en de bijzondere gerechten die je er door de dag kunt verwachten. Het bijzondere van dit boek is misschien wel dat de foto’s een bijzonder aandeel hebben gekregen: ze zijn tot in de puntjes verzorgd. Van de gerechten, in ieder geval, want de sfeerfoto’s die je bij de inleidingen te zien krijgt zijn niet altijd van topkwaliteit. Sterker nog: de eerste spread met foto’s vond ik niet echt aantrekkelijk ogen. Des de positiever was ik echter over de rest van het boek, dat is dan weer de positieve keerzijde. Het leuke van l’Art de la Table is dat je een kijkje krijgt in het Italiaanse leven. veel mensen zijn idolaat van de Italiaanse keuken, zonder te weten wat de achterliggende gebruiken zijn. Lekker rustig koken, eenvoudige en eerlijke ingrediënten en lang tafelen horen er nu eenmaal bij. De kunst van het tafelen is het tafelen zelf. Dat komt in dit sfeervolle en romantisch vormgegeven boek maar wat goed naar voren. Het boek bestaat uit een aantal hoofdstukken, waarmee je van het ontbijt tot aan het nagerecht bij het diner geleid wordt. Van de ochtend ga je naar de Apero, lichte maaltijden, stukjes Italië, alledaags en feestelijk, fantastische desserts, met als afsluiter nog onmisbare recepten en ideeën voor menu’s. Gintare begint het boek met een korte inleiding over de manier van leven, alsook een paar praktische tips om zelf aan de slag te gaan met de heerlijke recepten. Die zijn ook leuk vormgegeven, met een sierlijk lettertype voor de titel en de vaste elementen, en soms een prettig geschreven inleidend stukje tekst. Een must-have voor alle fans van Italiaans eten – en de Italiaanse manier van leven. L’art de la table, Gintare Marcel Aerial Media, 320 pagina’s, hardcover. Prijs: 29,95 euro. ISBN: 9789402600384