Recensie: Laat het los en andere tegelsprookjes, Susan Smit

Je kent ze vast wel, die standaard uitspraken als ‘Het is zoals het is’ of ‘Volg je passie’. Sommige mensen gooien er mee in het rond alsof het broodkruimels zijn (en nee, je maakt geen vrienden met het rondstrooien van broodkruimels) en anderen leven erbij als of het hun laatste houvast in het leven is. Susan Smit heeft in het boekje Laat het los en andere tegelsprookjes een aantal van die uitspraken kleurrijk op papier gezet, om daarna te onderzoeken of er wel een waarheid schuilt achter die uitspraak.

Tegelwijsheid

Een leuk principe, het analyseren en op nuchtere (lees: sarcastische) wijze ontkrachten of juist bevestigen. Nuchter, recht voor zijn raap en een tikje lomp – de manier van schrijven bevalt me wel. Het haalt de tegelwijsheden – of tegelsprookjes, zoals Susan ze noemt – uit hun stoffige jasje. Jammer vind ik wel dat er niet al te veel Nederlandse tegelwijsheden in het boekje staat, maar juist heel veel Engelse. Waarbij ze lang niet altijd bekend izjn. ‘Dream Big’ of ‘Never say sorry for being honest’ gaan natuurlijk nog wel, en ook die twee komen aan bod in het boek.

Tikje naar beneden

Een ander kritiekpuntje is de sbtiel-negatieve ondertoon van het hele boekje. Oké, je kunt die wijsheden wat zweverig en maf vinden, maar op sommige pagina’s klinkt het sarcasme er een stuk zwaarder doorheen dan op andere pagina’s. Vooral die wisselende toon is wel jammer. Het boekje ‘Laat het los en andere tegelsprookjes’ schommelt dan ook tussen een opfrispoging van tegelwijsheden en een soort ‘vertaalboekje’ voor spirituele uitspraken voor mensen die daar helemaal niks mee hebben. Grappig bedoeld, en soms lukt dat ook aardig goed om grappig over te komen, maar soms ook niet.

Recensie over Laat het los en andere tegelsprookjes

Uitspraken die zeker niet moeilijk zijn, maar soms de spijker op zijn kop slaan. Welke zijn nog up-to date, en welke kun je beter niet gebruiken? Een opfriscursus tegelsprookjes. Een scherp feel-good boekje voor op het toilet of een ander verloren moment.

Laat het los en andere tegelsprookjes,
Uitgever: Carrera, 192 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789048835454. Prijs: 14.95 euro.