Recensie: La cucaracha, Ravensburger

La cucaracha is Spaans voor de kakkerlak. En dan heb je meteen de hoofdpersoon voor dit snelle en grappige bordspel te pakken. Het spel is helemaal in mexicaanse stijl vormgegeven. En het handige is: je speelt het in de doos! Het spel tevoorschijn halen of opbergen is dus letterlijk in een mum van tijd gebeurd. Deksel eraf, deksel erop. Klaar! Voor je het spelbord de eerste keer hebt opgebouwd kost echter wel wat tijd. Het spelbord is namelijk een raster van gaten, waarin je pinnen moet steken. Om die pinnen schuif je vervolgens bestek: messen, lepels en vorken. Als je ze allemaal netjes recht legt, kun je verschillende vormen maken: een raster, twee vierkanten die in elkaar passen, en nog veel meer. In de handleiding vind je een paar verschillende basisindelingen.

In iedere hoek van het spelbord vind je een gat, een vakje. De bedoeling is, om de hoofdrolspeler, la cucaracha, naar jouw hoekje te lokken. Hoe je dat doet? Welnu: de kakkerlak is geen gewone kakkerlak: het is een mechanische! Zet hem aan, en hij scharrelt vrolijk over het spelbord. Tot hij iets van bestek tegenkomt, want daar kan hij niet overheen. Vanuit de basisopstelling is de kakkerlak dus opgesloten. De spelers gooien nu één voor één met de dobbelsteen. Daar staat een mes, een vork, een lepel en een paar vraagtekens op. Gooi je een specifiek stuk bestek, dan mag je die een kwart slag draaien. Daarmee maak je een doorgang, of sluit je juist iets af. Zo kun je de kakkerlak naar jou hoek lokken. Reageer dus snel, en time je acties goed. Iedere keer dat de kakkerlak in jouw hoek komt, mag je een kakkerlakmuntje pakken. Heb je er vijf? Dan heb jij gewonnen!

Een andere variant is minstens zo leuk: probeer ervoor te zorgen dat de kakkerlak níet in jouw hoek komt! De eerste die vijf muntjes heeft, is de verliezer. Dit spel is overigens genomineerd voor Speelgoed van het jaar 2013 in de categorie 6-8 jaar. En terecht. Het is ontzettend leuk. Het combineert Het betoverde doolhof met een element van spanning en snelheid. De mechanische kakkerlak scharrelt vrolijk in het rond, en zorgt voor extra hilariteit aan tafel. Het spel zelf is degelijk gebouwd: een dikke kartonnen onderplaat, stevig kunststof bestek en een grappige kakkerlak. De vormgeving is nonchalant en authentiek, behalve de kakkerlak: deze HEXbug nano ziet er bijzonder high-tech uit.

La cucaracha, Ravensburger
Prijs: 27,95 euro. Leeftijd: vanaf 6 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 20 minuten