Recensie: Kweepeer, mispel en vijg, Ria Loohuizen

In dit boek volgt de auteur de reis die de kweepeer, de mispel en de vijg vanuit het oude Mesopotamie aflegden voordat ze op ons bord belandden: van de handelsroutes van de Meden en Perzen, Feniciers en de Romeinen tot aan de migraties van gastarbeiders en politieke vluchtelingen.

Recepten

Met dichters, cartografen en kunstenaars als metgezel verzamelt Ria op haar reis door de geschiedenis van deze bijzondere vruchten recepten uit Perzie, Turkije, Griekenland, Italie, Frankrijk, Spanje, Portugal en de Maghreb. Kweepeer, mispel en vijg is rijk voorzien van illustraties en citaten uit de wereldliteratuur.

Eigenschappen

Dit leuke boek is opgehangen aan drie buitengewoon originele en exotisch klinkende vruchten: de kweepeer, mispel en vijg. Alle drie waren in ons land bekend, maar ook al enkele decennia uit de meeste supermarkten verdwenen: ze waren niet meer populair. Wat weinigen weten is dat deze vruchten over de gehele wereld voorkomen: over de gehele wereld zijn dan ook recepten te vinden met deze drie ingrediënten! Maar om ze te leren kennen, en te weten wat je er aan hebt, begint Ria met een uitgebreide introductie. Van ieder van deze drie vruchten wordt de geschiedenis en de botanische eigenschappen uitgediept. Waar komen ze vandaan, hoe zijn ze over de wereld verspreid geraakt, hoe kennen we ze? En: wat zijn hun eigenschappen, hoe gezond zijn ze, waar groeien ze en waar gedijen ze het best?

Geschiedenis

Nadat je een beetje bekend bent geworden met deze gewassen is het tijd om op reis te gaan. Hier leidt Ria je middels een 75-tal recepten door de oudheid (Mesopotamie en Perzië( naar Turkije, Griekenland, Italië, Frankrijk, Spanje en de Maghreb-landen naar onze eigen regio in Noord-Europa. Ieder land of gebied blijtk deze middelen op een geheel eigen wijze in te zetten in de lekkerste gerechten. Het hele boek wordt geïllustreerd met mooie foto’s, reproducties van schilderijen en oude illustraties, en fragmenten en citaten uit de wereldliteratuur. Een bijzonder boek over drie heel bijzondere vruchten. Een tip: neem eens een kijkje in Turkse en Marokkaanse winkels voor deze fruitsoorten, en laat je ook vooral inspireren dor de verkopers!

Kweepeer, mispel en vijg, Ria Loohuizen
Fontaine uitgevers, oktober 2011, 160 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789059564138