Boek recensie: Kwaad bloed, Robert Galbraith

Fun fact: om even de aandacht van de magie en fantasy af te wenden, gebruikt JK Rowling een pseudoniem om spannende thrillers te schrijven! Kwaad Bloed is het vijfde deel waarin Cormoran Strike de hoofdrol speelt. In dit deel mag hij de geschiedenis in duiken: het is de eerste cold case waar deze detective zijn tanden in mag zetten. Daarmee krijgt hij te maken om de vermissing van arts Margaret Bamburough op te lossen, die 40 jaar verdween… in een periode waar de seriemoordenaar de Essex Butcher actief was in de omgeving van Broadmoor.

Slachtoffer… of niet

Er is behoorlijk wat schimmingheid rond de zaak. Het is logisch dat de rechercheur-inspecteur van de politie in 1974 dacht dat Margaret een van de slachtoffers van seriemoordenaar Dennis Creed was; ze is nooit gevonden, dus het zou alsnog gewoon kunnen. Helemaal op een rijtje had hij ze niet. Hij had een zenuwinzinking en uit zijn aantekeningen blijkt dat hij de zaak probeerde op te lossen met astrologie en tarotkaarten. Niet de meest betrouwbare bronnen, zo blijkt uit de loop der geschiedenis. Strike en zijn partner Robin beginnen opnieuw met het onderzoek en nemen daarbij zijn astrologische kaarten en speculaties mee in hun bevindingen. Toch dat vleugje magie en mystiek!

Diepe achtergrond

Het zal je niet verbazen met een boek van 1050 pagina’s, is dat er in Kwaad Bloed alle tijd wordt genomen om de achtergrond en de geschiedenis van de seriemoordenaar uit te schrijven en toe te lichten. Dat resulteert in lange, beschrijvende passages. Soms zijn ze heel onderhoudend, soms juist heel graag – datzelfde gaat op voor de vele gesprekken die de twee onderzoekers voeren met elkaar en met de verschillende betrokken partijen. Aan de ene kant is dat vertragend of hinderlijk, aan de andere kant krijg je een verdieping in de personages (zowel Strike als Robin krijgen hierin genoeg aandacht) die je maar zelden ziet in detectiveromans. Bovendien zorgt die veelheid aan informatie er regelmatig voor dat je op het verkeerde been wordt gezet, wat deuren openzet voor verrassende plotwendingen. De geschiedenis laat zich niet zo makkelijk vangen, iedereen heeft er zo zijn eigen interpretatie van en heeft de gebeurtenissen anders beleefd.

Ga direct naar Kwaad bloed op BOL.com.

Recensie over Kwaad Bloed

Een van de vele sterke punten van deze onderhoudende roman is de manier waarop het de gevolgen van misdaad in kaart brengt voor alle betrokken overlevenden. Het verhaal is goed voorbereid en de aanwijzingen zijn slim geplant. Zorgvuldig lezen wordt beloond, ook al kost je dat de nodige moeite. Bovendien zul je vaak op het verkeerde been worden gezet! De redenen en gedachtegang van zowel de moordenaar als de overlevenden spelen een belangrijke rol, maar de bijzondere karakters van Strike en Robin houden alles als een rode draad netjes bij elkaar.

Kwaad Bloed,
Uitgever: Boekerij, 1056 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789022591956. Prijs: 24.99 euro.