Recensie: Kunstprojecten, creatief doeboek voor jonge kunstenaars, Ketnet

kunstprojecten

Het boek kunstprojecten staat boordevol leuke en creatieve projecten die je kunt uitvoeren (samen met je kinderen). Allerlei materialen en technieken komen aan bod: waterverf, krijt, lijm, papier, gummen, stempelen, en nog veel, veel meer. Al deze technieken worden uitgelegd aan de hand van verschillende thema’s: deze worden echter niet benoemd. In de inleiding vind je juist een omschrijving van de techniek: technieken voor lucht, technieken voor water, weerspiegeling in het water, technieken voor vachten, en ga zo maar door. Het leuke is, dat je met verschillende materialen gaat experimenteren om in dit geval lucht, water of vachten na te bootsen.

Maar het boek gaat verder: er worden bepaalde onderwerpen aan de hand gedaan, die op verschillende manieren worden uitgewerkt. Zo maak je een stadse collage, een girafcollage, maak je de zonnebloemen van Van Gogh na met gevingerverfde bloemen. Om die onderwerpen uit de toeren ga je experimenteren met verschillende materiane. Zo zie je op een heldere manier wat verf doet op nat papier, hoe je het kunt mengen, en zelfs hoe je verf kunt weghalen.

Het boek kunstprojecten is een schitterend boek om mee aan de slag te gaan. Ben je zelf lekker creatief en wil je andere manieren leren om met verschillende materialen te werken, staat het bomvol coole tips en voorbeelden. Daar kun je op een goede en handige manier de coolste kunstwerken maken. Echte inspiratie nodig? In het boek verspreid staan ook een aantal echte kunstwerken, van schilders en kunstenaars die nét wat anders deden dan de meeste kunstenaars.

Kunstprojecten, Fiona Watt
Standaard uitgeverij, maart 2012, 96 pagina’s, hardcover.
Prijs: 16,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789002247477