Recensie: Kunstgeschiedenis voor Dummies, Jesse Bryant Wilder

Laten we het eens hebben over kunstgeschiedenis. Da’s altijd een leuk onderwerp. En heel breed, dat geef ik meteen toe. Toch doet Kunstgeschiedenis voor Dummies een gooi naar de prijzen om zo compleet mogelijk te zijn. Dat is knap lastig, en nagenoeg onmogelijk. Toch raakt het boek bijna alle facetten van de kunstgeschiedenis, en daarbij beginnen ze bovendien al van 30,000 vC!

Die enorme tijdspanne wordt vervolgens in heel grote springen overbrugt: van grotkunstenaars tot de Griekse en Romeinse kunst behelst bijvoorbeeld slechts één hoofdstuk, en circa 50 pagina’s. Dat is nog eens een mooi stuk om een paar duizend jaar in de lezen, nietwaar? in het hoofdstuk daarna spring je van het jaar 500 naar 1760: middeleeuwse kunst, barok, islamitische snijwerken, renaissance, rococo… van kinderlijke eenvoud naar exorbitante pracht en praal. Het kan allemaal.In dit hoofdstuk lees je niet alleen over de belangrijkste stromingen (en hoe ze tot stand zijn gekomen), maar ook welke plek ze in de dagelijkse samenleving vervulden. Bekende kunstenaars passeren in vogelvlucht de revue. Titiaans, Bosch, El Greco: ze worden kort benoemd om hun belangrijkste eigenschappen en de stroming waarin ze bezig waren. Uiteraard vind je hier een paar voorbeelden in zwart-wit, om het geheel tot leven te wekken. Maar Google Afbeeldingen is een welkome aanvulling!

Honderd pagina’s verder kom je in de periode 1760-1900. Het industrialisme, realisme en de romantiek. In deze lange periode komt ook het impressionisme helemaal tot bloei, natuurlijk. Ook hier worden de verschillende stromingen benoemd, alsook de bekendste schilders, beeldhouwers en andere kunstenaars die binnen het plaatje passen. Tot slot lees je over de 20e eeuwse kunst, met alle moderne stromingen kort aangestipt.

Daarmee is Kunstgeschiedenis voor Dummies misschien niet het meest uitgebreide boek als het gaat om diepgaande kennis en informatie, maar wel als het gaat om inzicht in de stromingen. In heldere, duidelijke en vooral grappige taal wordt omschreven hoe de verschillende stromingen in elkaar overvloeien, en hoe de samenleving invloed heeft gehad op de kunst (en andersom). Om jezelf nog wat extra vertelvoer te geven lees je ook nog eens over de bekendste kunstenaars. En dat zijn lang niet allemaal schilders natuurlijk.

Kunstgeschiedenis voor Dummies bedient twee groepen. Ten eerste is het een heel leuke introductie in de kunstgeschiedenis van prehistorie tot nu. Dat vormt een mooie basis voor iedereen die zih verder wil verdiepen. Voorin het boek vind je bovendien een tijdlijn waaruit je veel informatie kunt putten. Dan is er nog een tweede groep, die niet al die kleine details wil weten over het soort penseel dat een bepaalde kunstenaar gebruikte, of de vreemde gewoontes van een beeldhouwer. Iemand die schilderijen in een museum snel in een tijdlijn wil kunnen plaatsen, of indruk op iemand wil maken tijdens een gesprek over kunstgeschiedenis.

Kunstgeschiedenis voor dummies, Jesse Bryant Wilder
Pearson Benelux, januari 2014, 359 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789043031424