Recensie: Kronieken van de onderwereld 6: Stad van Hemelse Vlammen, Cassandra Clare

229789044344622_fcovr[1]Aan al het goede komt een eind, zo ook aan de Kronieken van de Onderwereld. Het is en blijft een spannende reeks, die jammer genoeg niet bijster goed verfilmd is in het verleden. Daar gaan we dus niet veel meer van zien, maar des te beter voor de leesfanaten: jij kunt lekker blijven fantaseren over hoe Clary, Jace, Simon en alle vaste bekenden er uit zouden moeten zien. In dit laatste deel, de Stad van Hemelse Vlammen, draait alles om de ‘grote finale’, de eindstrijd tegen Sebastian, de slechte broer van Clary. Beiden zijn schaduwjagers, beschermers van de mensen tegen magische en demonische wezens. Waar Clary een beschermende rol heeft, zijn er ook een aantal schaduwjagers die de duistere kant zijn opgegaan: met Sebastian aan kop. Hij heeft inmiddels een flink leger aan ‘duistere schaduwjagers’ opgetrommeld, en valt de schaduwjagers één voor één aan. Er lijkt maar één manier om Sebastian te stoppen. Clary en haar vrienden moeten naar de Onderwereld. Een wereld waar nog nooit iemand van is teruggekeerd. Terwijl in de normale wereld de strijd losbarst en daardoor zo’n beetje uit elkaar lijkt te vallen moet ons team aan redders de grootste gevaren doorstaan die je maar kunt bedenken. De Kronieken van de onderwereld 6: De Stad van Hemelse Vlammen is een super spannend boek, dat vlot weg leest. Cassandra Clare is natuurlijk al geroemd om haar geweldige manier van schrijven, en dankzij haar luchtige manier van schrijven lijkt het alsof je door de ruim 650 pagina’s heen vliegt. In dit deel komen alle verhaallijnen samen en tot een eind. Hiervoor gebruikt Cassandra niet alleen het perspectief van Clare en haar kornuiten, maar ook vanuit het perspectief van de vampiers, weerwolven en heksenmeester Bane. Zo krijg je een mooi en compleet verhaal te zien, die nog wat openingen laat voor een eventuele spin-off. Och ja, die kennen we natuurlijk ook van De Alchemisten en Academicus Vampyrus, nietwaar? Stad van Hemelse Vlammen is een waardig einde van de Kronieken van de Onderwereld-reeks. Dit deel is onverminderd spannend, soms grappig, een tikje romantisch, onzeker, hectisch en verhelderend tegelijk. Maar: eerst de andere vijf boeken lezen!

Kronieken van de Onderwereld 6: Stad van de Hemelse vlammen, Cassandra Clare Moon, 650 pagina’s, paperback. Prijs: 22,50 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789044344622