Zoek de verschillen! Recensie: Krokodil of alligator, Emma Strack en Guillaume Plantevin

krokodil of alligatorVerbaas jij je ook wel eens over de natuur, en hoe veel die soms op elkaar lijkt, ook al zijn bepaalde dieren en planten duizenden kilometers van elkaar ontwikkeld? De basis daarvan ligt natuurlijk in de lange geschiedenis van onze wereld en de verschuivingen die in de aardplaten hebben plaatsgevonden. Duizenden jaren evolutie hebben zo hun sporen nagelaten, maar zeg nu zelf: houd jij de Afrikaanse olifant en de Indische olifant uit elkaar? Of weet jij het verschil als je een krokodil of alligator ziet?

Zoek de verschillen

In dit boek komen al die verschillen heel duidelijk aan bod. Want soms zijn zelfs de kleinste verschillen van wezenlijk belang. Een gladde huid of eentje met wat haar, een smalle bek of een bredere, grote of kleine oren… allemaal hebben ze een doel, hebben ze ooit aangetoond aan de evolutietheorie dat ze de betere functie zijn van alle mogelijke varianten. De sterkste overwint, zoals je weet, en in het geval van de natuur: de betere wint. De schrijvers van dit boek wijzen je op al die verschillen, zodat je ze in de dierentuin feilloos uit elkaar kunt houden.

Planten en dieren

Meestal worden er twee dieren naast elkaar gezet, zoals het konijn of de haas, de krokodil of de alligator. Een enkele keer is er echter ook een plant of fruit dat heel erg op elkaar lijkt: een sinaasappel en een mineola, bijvoorbeeld, of een perzik en een nectarine. Ook daar zetten de beide schrijvers maar wat graag hun tanden in. Weet jij trouwens het verschil tussen krulhaar en kroeshaar? Of tussen een bacterie en een virus? Aan het einde van het boek gaat het echter een heel andere kant op, en worden bijvoorbeeld Donder en Bliksem en de Iris met de Pupil met elkaar vergeleken. En dat is toch een beetje vreemd.

Recensie over Krokodil of alligator

Krokodil of alligator is echt een boek dat je veel licht in de duisternis kan brengen. De eenvoudige, misschien wat kinderlijke illustraties laten je wel duidelijk zien wat de verschillen zijn. Die worden stuk voor stuk aan je getoond, zodat je je nooit meer hoeft te vergissen. Naast planten en dieren worden ook kledingstukken, voedingsmiddelen en heel veel andere onderwerpen besproken. Grappig, maar ook wel lastig: voor wie is het boek nu bedoeld? Ik zet in op nieuwsgierige kinderen.

Krokodil of alligator,
Illustrator: Guillaume Plantevin
Uitgever: Fontaine uitgevers, 132 pagina’s, hardcover.