Recensie: Koning voetbal, Johannes van de Bank

In dit boek gaat Johannes van de Bank dieper in op zijn twee grote passies: voetbal en het christelijk geloof. Hij legt daarbij banden die je normaliter niet snel zou leggen, en laat daarmee zien dat die twee helemaal niet zo ver uit elkaar liggen. Dat doet Johannes in column-achtige verhalen van anderhalve tot twee pagina’s. Die columns zijn een enkele keer aangevuld met een lijntekening, maar meestal niet.

De ‘columns’ hebben een vaste opbouw. Ze beginnen met een betoog over een voetbalsituatie: trainingen, transfers, opbouw, de kracht van clubliefde, en nog 37 andere situaties passeren de revue. Johannes laat daarbij zien een kritisch oog te hebben naar de Nederlandse samenleving en de voetbalwereld specifiek, waarbij hij met veel humor vertelt hoe hij tegen deze situatie aankijkt. Daarna trekt hij het verband naar het christelijk geloof, en laat hij merken dat christenen best wat trotser op hun geloof mogen zijn, en dat wat feller mogen verdedigen. Hij probeert duidelijk het zachtaardige vooroordeel te doorbreken, en zijn medechristenen wat strijdvaardiger te maken.

Soms zijn die lijnen wat subtieler dan de andere. Zeker wanneer die overgang abrupt is, komt het verhaal wat gekunsteld over, alsof de twee onderwerpen met de haren naar elkaar toe zijn gesleept. Dat is erg jammer. Ook de spreektaal van Johannes, die met name in het begin van het boek te lezen is, komt niet erg professioneel over. kreten als ‘… euhm…’ en de vele ontkrachtende bijwoorden doen afbreuk aan de snelheid in het betreffende artikel. Ik snap dat Johannes hiermee juist een komische noot wil toevoegen, maar dat kan mijns inziens ook op andere manieren.

Dat de verhalen leuk te lezen zijn is zonder twijfel. En dan niet alleen voor gelovigen, ook voor fervent voetballers is het boek een leuk boek, waarbij FC Jezus het regelmatig opneemt tegen de grote teams der aarde.

Koning voetbal, Johannes van de Bank
Ark Media, mei 2012, 96 pagina’s, paperback.
Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789033800023