Recensie: Koning Koen en de draak, Helen Oxenbury en Peter Bently

9789055799107 Koning koen en de draak

In het stoere en sfeervolle prentenboek Koning Koen en de draak gaan we op pad met drie stoere jongens, van twee tot vier jaar. Ze hebben zin in een flink avontuur, en gaan op drakenjacht! In een naijgelegen bosje bouwen ze en hut, waar het fantastische avontuur van start zal gaan. Maar al snel gaat het avontuur verloren, tot alleen Koning Koen nog over is. En misschien zelfs wel een beetje verdwaald is?

Dn blijkt Koning Koen helemaal niet zo koen te zijn als zijn naam vermoed,men schrikt hij van ieder geluidje dat in het bos te horen is. En is hij maar wat blij als hij zijn ouders weer in de armen kan sluiten!

Koning Koen en de draak is een mooi en sfeervol prentenboek. De prenten bestaan uit vlot getekende illustraties, die soms zwartwit zijn, soms ingekleurd. De draken zien er best eng uit, maar als je even zoekt zie je ook wel grappige en lieve details, die ze een stukje minder eng maken. Ht drakengedeelte is trouwens best klein, want de grootste nadruk van het boek ligt op de voorbereiding en de spannende afloop voor Koen. Dat is misschien zelfs wel een kleine anti-climax, want gezien de titel zou je wat meer draken verwachten! Het verhaal en het idee maken wel weer wat goed. Een hartverwarmend verhaal voor ouders en een eerlijk verhaal voor kinderen, want hoe stoer je ook bent, het is helemaal niet erg om bang te zijn!

Koning Koen en de draak, Helen Oxenbury
De Vier Windstreken, februari 2013, 40 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789055799107