Film recensie: Kong: Skull Island

kong skull islandVan sommige legendes kun je maar geen genoeg krijgen. Zoals van onze favoriete reuzenmonsters. Denk daarbij aan Godzilla, maar je mag ook zeker King Kong niet vergeten. In Kong: Skull Island wordt de legende nog eens onder de loep genomen, maar ook in een compleet ander daglicht geplaatst. Daardoor krijg je niet zozeer een film waarbij de enorme gorilla steden verwoest, maar een compleet nieuwe monsterfilm over een bizar en vergeten eiland. Skull Island, wel te verstaan.

Terug in de tijd

In het begin van de film wordt je meegenomen naar de Tweede Wereldoorlog. De Amerikanen en de Japanners voeren heftige luchtgevechten uit en strijden met elkaar tot de dood er op volgt. Als een Amerikaanse piloot en een Japanse piloot op een afgelegen eiland neerstorten, gaan ze elkaar dan ook te lijf met alle middelen die ze hebben… tot ze oog in oog komen te staan met een gigantische gorilla, die niet blij is met alle ophef rondom zijn eilandje… dan maken we een sprong in de tijd: de jaren 70. Een tijd waarin de Vietnam-oorlog nog in volle gang is, maar ook wanneer er een fiks aantal satelieten de lucht in worden geschoten. Dan vallen er ineens een paar dingen samen. Een wetenschapper cq. schatzoeker ontdekt een onbekend eiland, waar wel eens nieuwe levensvormen zouden kunnen leven. Aan de andere kant van de wereld zit een sergeant in zak en as, omdat de oorlog op zijn eind loopt en hij eigenlijk niets is zonder gevechten… de combinatie voor een expeditie is geboren!

Mythologie

In de film Kong blijf je dus steeds op Skull Island. Samen met een team aan wetenschappers, beschermd door een eenheid soldaten. Door die laatste gaat het er soms wat heftig aan toe, want met name onze sergeant (een rol van Samuel L. Jackson) gaat behoorlijk door het lint als de aap een paar van zijn mensen plet. Die zint dus op wraak, terwijl de rest van het team, begeleid door soldaat James Conrad, alleen maar van het eiland wil geraken. Zal ze dat lukken? Of zijn ze de toekomstige speeltjes van reuzenaap Kong?

Conclusie over Kong: Skull Island

Hoewel deze film weinig van doen heeft met het originele verhaal, is het toch een geweldige monsterfilm geworden. Met inderdaad een reuzengorilla in de hoofdrol. Verder lopen er heel wat bizarre schepsels rond op het eiland, van een enorme octopus tot gigantische insecten, van vreemde vogels tot rare snuiters. Niet alles even geloofwaardig, waarbij vooral de verhoudingen niet altijd kloppen, maar de film is wel onderhoudend, goed gemaakt, bij vlagen grappig en vooral spannend. Door: Score: Kong: Skull Island krijgt 8 van de 10 punten.