Recensie: Koken Met Smaak, Astrid Slettenaar

Als je de diagnose Multiplesclerose krijgt, mag je alles blijven eten en drinken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet belangrijk is om goed op je voeding te letten. gezond en gevarieerd eten is juist voor MS-patiënten extra aan te raden. Daarnaast treden bij MS symptomen op – vermoeidheid en gevoelsstoornissen in de handen – die het koken bemoeilijken, waardoor het eetpatroon verandert. Dit boek laat zien hoe je én je kookgedrag kunt aanpassen én tegelijkertijd gezond en smaakvol kunt blijven eten.

Blijven genieten

Koken Met Smaak is een dieetboek van een heel andere orde: het geeft je handvaten om gezond te eten, maar ook om het voor jezelf leuk te houden. De hoofdtip van het boek: ‘Blijf ontspannen en let erop dat je geniet’ is natuurlijk een kreet die iedereen ter harte moet nemen. De schrijfster, Astrid Slettenaar, heeft jarenlange ervaring in de verzorging van MS-patienten, en is sinds enige tijd ook geregistreerd als Verpleegkundige Specialist. Een lezerscommissie van de MSVN (MS Vereniging Nederland) heeft over haar schouder meegekeken tijdens het tot stand komen van dit boek. De recepten in dit boek zijn toegespitst op mensen waarbij MS is vastgesteld. Vanwege eventuele moeheidsverschijnselen zijn de gerechten vaan snel te bereiden, zijn ze veelzijdig in samenstelling en qua ingrediënten en zijn ze vooral smakelijk om te eten: want zodra je ergens plezier in hebt is het vaak gemakkelijker om jezelf iets verder te brengen dan wanneer je het met lange tanden moet eten. Dat straalt het boekje dan ook uit. Het is prettig geschreven, in handig grote letters, met mooie kleurenfoto’s. Hoewel,. als je dan een stapel ziet met zo’n veertig pannenkoeken… dat móet toch wat tijd hebben gekost! De stapel diverse recepten (een recept omvat slechts een bladzijde, inclusief kleurenfoto) is zeer divers, zodat er voor ieder wat wils is: van voorgerecht tot nagerecht, van smoothie tot koekje: leuke gerechten die goed te plannen zijn, zodat je het het zonder al te veel inspanningen in elkaar kunt zetten. Een goed boek, een uniek boek.

Koken Met Smaak, Astrid Slettenaar
Kosmos uitgevers, februari 2011, 128 pagina’s, paperback.
Prijs: 18,95 euro. ISBN: 9789021549330