Recensie: Koen Kampioen – Snel naar de top, Fred Diks

Koen Kampioen - Snel naar de top Koen Kampioen is een kinderboekenserie voor beginnend lezers, met een fervent voetbalkereltje in de hoofdrol. Koen van Loon, om precies te zijn, maar omdat hij altijd zo veel doelpunten scoort voor zijn voetbalclub FC Top wordt hij door iedereen Koen Kampioen genoemd. Hoewel hij nu even in een dipje zit trouwens – hij scoort lang niet meer zo veel als voorheen. Dat kun je van zijn vriendin Aukje niet zeggen. Zij is de reddende engel voor het voetbalteam – zonder haar zouden ze wel eens kunnen zakken in de poule… Het probleem is snel gevonden. De topspelers van FC Top zijn simpelweg niet snel genoeg. Zou dat alleen door het gras komenm, dat nodig aan vervanging toe is, of zouden ze zichzelf ook wat meer kunnen trainen? Het toeval wil dat ze beide problemen kunnen aanpakken. Ten eerste wordt er een grote sponsorloop georganiseerd om geld in te zamelen voor kunstgras, zodat de spelers ook bij slecht weer gewoon kunnen doorspelen. Ten tweede wil het toeval dat er een nieuwe atletiekclub is geopend in de buurt van Aukje, waar kampioene Kerstin Venderbos een workshop zal geven tijdens de opening. Deze kampioen op de korte afstand zal heel wat goede tips kunnen geven, en het hele voetbalelftal is dan ook van de partij. Koen Kampioen – Snel naar de top is weer een super spannend boek, dat beginnend lezers (het is geschreven op niveau AVI E5) zeker zal boeien. Ook voor gevorderde lezers is het een erg leuk boek, zeker als er een interesse in voetbal aanwezig is. Koen is en blijft een herkenbaar personagem waar kinderen zich goed in kunnen verplaatsen. De avonturen zijn herkenbaar en geloofwaardig, met een paar geheime plannetjes van Gijs en Tarkan, een paar spannende voetbalwedstrijden en een heel geregel om de sponsorloop. De plaatjes van ivan en ilia brengen het verhaal tot leven. Leuk detail vind je voor in het boek – daar heeft niemand minder dan Wesley Sneijder een voorwoord geschreven!

Koen Kampioen – Snel naar de top, Fred Diks
Illustrator: Ivan en Ilia Kluitman, 36 pagina’s, hardcover. Prijs: 8,50 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789020648638