Recensie: Kodak Ektra smartphone

Een Kodakmomentje. Ooit was het echt een begrip, maar ik durf te wedden dat het nog steeds een bekende term is. Een mooi moment, dat je in een handomdraai kunt vereeuwigen. Jaaaaren geleden (vorig millennium, zelfs) was het bedoeld om mensen te motiveren meer te gaan fotograferen – het liefst met een fotorolletje van Kodak, maar de reclamecampagne sloeg zo goed aan dat het als woord werd opgenomen in de spreektaal – hoewel het de Van Dale nooit heeft gehaald. Een gemiste kans van Van Dale, want het is en blijft een prachtwoord. Maar helaas: in 2012 werd Kodak failliet verklaard. Inmiddels wordt er vanuit verschillende hoeken nieuw leven geblazen in het merk, en één van die producten heb ik hier voor me liggen: de Kodak Ektra smartphone.

Oud naar nieuw

De Kodak Ektra is een verwijzing naar de oude Kodak Ektra camera, een analoge camera – zo eentje waar je met rolletjes moest prutsen voor je foto’s kon maken. Die camera is omgetoverd naar de 21e eeuw en is geüpgrade naar een smartphone. Ergens in het uiterlijk zie je de oude stijl nog terug: een leder-look behuizing, een uitstulping voor wat extra grip en een prominente lens, die een flink stuk uitsteekt. Het belooft veel goeds, maar maakt deze remake zijn beloftes ook waar? Een echte cameratelefoon, zo wordt gerept, verpakt in het jasje van een smartphone. Met 3 GB RAM, 32 GB opslag en een enorme accu van 3000 mAh zijn de verwachtingen hooggespannen. Voor de camera wordt gebruikgemaakt van een 21 megapixel sensor en een f/2.0 lens.

Specs vs realiteit

Al met al zijn de specificaties redelijk te noemen. De 32GB opslag is natuurlijk heerlijk. Dankzij de 3 GB RAM schakel je snel tussen verschillende applicaties en heeft de smartphone genoeg vermogen om wat werk te kunnen verzetten. Veel van de processorkracht wordt gestopt in de beeldverbetering, maar de 1920×1080 schermresolutie is niet echt top-notch. Die zie je ook in goedkopere toestellen terug. De accu was in het begin snel leeg: een dagje standby leek al te veel. De oplossing bleek echter simpeler dan verwacht (echt – iedereen zou deze functie moeten gebruiken) want in Android kun je heel eenvoudig een enorme dosis energie besparen door te gaan naar Instellingen>Accu>Standby intelligente energiebesparing. Voorbeeldje? Tuurlijk. Ik heb nu nog 69% accu over, en de telefoon zou nog vier dagen kunnen meegaan. Mits je hem niet al te veel gebruikt. De grootste teleurstelling vond ik echter de camera.

Camera in de telefoon

De Kodak Ektra wordt in de markt gezet als een echte cameratelefoon. Alles zie je er aan af: hij heeft een prominent aanwezige lens, een fysieke knop om foto’s mee te maken… kom maar op met die topklasse foto’s! Maar helaas – die topkwaliteit blijft uit! De resolutie is dik in orde, de app is best grappig (een opnamemogelijkheid in RAW lijkt me ook niet misplaatst – ik wacht graag een vernieuwde app af) en het relatief kleine virtuele modusdraaiwiel met de verschillende fotografeermodi kun je makkelijk vergroten door er even op te tikken. Maar: zodra de omgeving wat donker wordt gaat de lichtgevoeligheid van de sensor omhoog (ja, ik heb het over de ISO-waarde) en komt er al heel snel ruis om de hoek kijken! Deze ruis wordt soms vrij netjes onderdrukt (hoewel de foto er minder scherp door wordt) en soms zie je gewoon ruis. Dat terwijl de ISO best laag kan blijven, omdat de smartphone over een 6-assige beeldstabilisator beschikt. Je kunt dus ook prima met een wat langere sluitertijd blijven fotograferen. Voor het maken van de foto’s kun je overigens gebruikmaken van de ontspanknop op de zijkant van de camera of de virtuele knop, zoals de meeste apps hebben. Werkt prima, hoewel ook hier het scherpstellen wat sneller had gekund. Oh ja – en ik mis echt de mogelijkheid om het sluitergeluid aan te passen! Filmers opgelet: de Kodak Ektra maakt het mogelijk om in 4K te filmen. Vet!

Schoon toestel

De Kodak Ektra is op sommige vakken geweldig clean geleverd. Je krijgt een nagenoeg kale Android versie geleverd, wat bijzonder prettig is. Met uitzondering van de Kodak Camera app, Snapseed als beeldbewerker, de grappige Video 8 app voor het maken van filmpjes ‘oude stijl’ en een irritante File Manager (die je als light-versie geïnstalleerd krijgt, en dus telkens zeurt om de aanschaf) is er weinig geprutst aan het systeem. Waarom zouden ze ook, aangezien Android steeds vollediger wordt? Wel zou het prettig zijn als je zelf een alternatieve camera-app zou kunnen kiezen. De functies in deze app zijn best oké, maar matig toegankelijk door het kleine virtuele draaiwiel. Als cameratelefoon maakt de Kodak zijn naam dus helaas niet waar. Dat had aanzienlijk beter gekund. En eerlijk is eerlijk: voor dit bedrag zijn er aanzienlijk betere toestellen verkrijgbaar. Sterker nog: als je zou zeggen dat dit een middenklasse toestel was, had ik het ook geloofd. Dat is wel jammer: want hoewel de naam Kodak bij de jonge generatie niet meer zo leeft, zou de oude garde in de rij staan voor een geweldige cameratelefoon met deze naam!

Recensie over Kodak Ektra

Kodak beloofde gouden bergen, maar het is helaas niet allemaal goud wat er blinkt. Het toestel is prima in orde, maar ik had persoonlijk meer verwacht van een cameratelefoon. Toch presteert hij prima en is het uiterlijk lekker eigenwijs. Als ze maar een betere (grotere, nieuwere) camerasensor hadden gebruikt… dan was het resultaat een stuk anders geweest en mijn beoordeling een stuk hoger.

Ektra, Kodak
Meer weten?
Prijs: 475 euro.