Recensie: Kobe maakt een museum, Ashild Kanstad Johnsen

9789051169843_VCOVR kobe maakt een museum

Voor alle kinderen die graag allerlei spulletjes verzamelen: een briljant boek over wat je er mee kunt doen! Want Kobe, de hoofdpersoon in dit grappige prentenboek, heeft er ook een handje van om van alles en nog wat wat hij tegenkomt op straat of in het bos mee te nemen en te verzamelen. op een gegeven ogenblik heeft hij zelfs zo veel, dat al zijn kasten vol zitten. En geloof me, dat zijn nog al wat kasten! Op aanraden van zijn oma besluit hij een museum te beginnen. mensen komen maar wat graag kijken naar zijn mooie spulletjes, maar er is nog steeds een probleem… de plek is nog steeds niet groot genoeg… Wel vind Kobe het heerlijk om over al zijn spulletjes te vertellen. Waar hij ze heeft gevonden, wat hij er zo bijzonder aan heeft!

Na een tijdje heeft Kobe geen zin meer in zijn museum, en belt hij weer met zijn oma. Die raad hem aan om alles goed op te ruimen. Waar het thuis hoort. Misschien kan hij er wel een boek van maken? En dus maakt Kobe van al zijn spulletjes foto’s. Die nemen in ieder geval een stuk minder plek in, en de echte spulletjes kunnen worden opgeruimd. Kobe brengt sommige spulletjes terug waar hij ze heeft gevonden, sommigen gooit hij gewoon weg, of geeft hij aan iemand die ze kan gebruiken. En van andere dingen maakt hij echte kunstwerkjes, die zo een museum in zouden kunnen.

Kobe maakt een museum is een hartverwarmend prentenboek, dat op een geheel eigen manier is getekend. Heel eenvoudig en kinderlijk, met harde lijnen om alle poppetjes en spullen, veel dingen naast elkaar, dus met een gebrek aan perspectief, en ook staan veel plaatjes direct naast de tekst waar het bij hoort. Kobe en zijn vrienden zijn zelf overigens planten en takken, maar dan met wat menselijke trekjes. Erg leuk bedacht! Die humor vind je ook terug in het verhaal en de wendingen die het neemt. Zoek maar eens goed in de grote en gedetailleerde prenten, er is genoeg te zien!

Kobe maakt een museum, Ashild Kanstad Johnsen
Vier windstreken, februari 2014, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 5 jaar. ISBN: 9789051169843