Recensie: Knibbel Knabbel Knuisje, Jumbo

knibbel knabbel knuisje

Sprookjes: je kinderen houden er van of juist niet. Maar alle kinderen zijn er mee opgegroeid, en het sprookje van Hans en Grietje is in Nederland misschien wel het bekendste sprookje. Knibbel Knabbel Knuisje, een bordspel voor kinderen van vier jaar en ouder, speelt daar superhandig op in – op een leuke manier.

Dit bordspel draait namelijk om het huisje van de heks, versierd met allemaal lekkere snoepjes. Dat huisje staat midden op een speelbord, waar allemaal snoepjes op staan afgebeeld. Eรฉn voor een dobbelen de kinderen met een dobbelsteen, en zetten hun leuk vormgegeven figuurtjes vooruit. Je mag even veel stapjes vooruitzetten als dat je met de dobbelsteen hebt gegooid. Daarvoor moeten de kinderen dus wel goed kunnen tellen, gecombineerd met het uitvoeren van een handeling (en let op: dat kunnen vierjarigen nog lang niet altijd!)

knibbel knabbel knuisje spelbord

Staat je poppetje op een vakje? Dan mag je een snoepje pakken met dezelfde kleur als het vakje. Maar pas op! Want in het huisje woont – net als in het sprookje – een boze heks! En die laat graag van zich horen. Sommige snoepjes zorgen ervoor dat de heks uit de schoorsteen komt springen. Op dat moment heb je pech, en moet je het snoepje weer terug in het huisje stoppn. En dat is het vierde snoepje van een kleur. Gelukkig mag je soms een snoepje ruilen. Dan pak je een snoepje van jezelf en wissel je dat voor een ander snoepje naar keuze. Erg handig, want het doel van het spel is om alle kleuren snoepjes te verzamelen. Daarbij mag je soms een snoepje ruilen met het huisje, maar soms mag je d’r ook eentje afpakken van je tegenstanders… en dat is natuurlijk geen leuk moment voor het slachtoffertje.

Knibbel Knabbel Knuisje is een erg leuk spel, dat je met kinderen vanaf vier jaar kunt spelen. Je speelt het spel met twee tot vier spelers, en een ronde duurt ongeveer 10 tot 15 minuten. Voor vierjarigen zitten er soms wat haken en ogen aan, want het verzetten van een pion en het afpakken van snoepjes kan lastig zijn. Daarentegen is het een leuke leerschool, en is het herkennen van de symbolen op een dobbelsteen een mooie voorbereiding op het rekenen.

Knibbel Knabbel Knuisje, Jumbo
Prijs: 24,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 15 minuten