Recensie: Klussen voor Dummies

Heb je een eigen huis (al dan niet gehuurd) en kom je erachter dat het toch wel makkelijk is als je zelf eens iets kunt oplossen, zonder de hulp in te roepen van timmermannen, loodgieters en elektriciens? Dan is het zaak om wat bij te leren! De meeste dingen zijn namelijk helemaal niet zo moeilijk om zelf op te knappen, als je maar weet hóe! Let wel: dat neemt neit weg dat vaklui onmisbaar zijn: voor sommige klussen kun je wel zelf aan de slag gaan, maar voor mooie, perfect afgewerkte resultaten komt vooral kennis van zaken én ruime ervaring kijken. Maar kleine klusjes? Die kun je gemakkelijk zelf.

In het boek Klussen voor Dummies kun je vrijwel alles vinden van dingen die je zelf kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan het repareren van een dakgoot, het installeren van een kraan, het oplossen van een doorlopende toiletpot, behangen, gaten in de muur repareren, en nog veel, veel meer. Aan de hand van honderden afbeeldingen krijg je praktische informatie over deze alledaagse klussen over onder andere het installeren van verlichting en het repareren van meubels. Bovendien lees je tips en adviezen om regelmatig onderhoud aan je huis te verrichten, waarmee je jaarlijks duizenden euro’s kunt besparen. Speciale aandacht is er voor groen wonen en veiligheid: zowel inbraakbeveiliging als het kinderveilig maken van je woning.

Gene en Katie Hamilton hebben diverse boeken geschreven over onderwerpen als tapijt leggen, schilderen, behangen en lood gieten. James Carey en Morris Carey jr. zijn experts op het gebied van woningbouw en -renovatie. Het boek is geschreven in gemakkelijke en begrijpelijke taal. De illustraties laten direct zien wat er bedoelt wordt, zodat er geen enkele twijfel zal bestaan over hoe je iets moet doen. In de omschrijvingen is gelukkig nog ruim plek voor wat grapjes tussendoor, of op z’n minst een vlot en leesbaar taalgebruik. ’t Is alsof de schrijvers het je zelf even komen vertellen, als ware het goede vrienden van je. En dat zullen ze zeker worden, als je ziet dat je die kleine klusjes allemaal zelf kunt opknappen!

Klussen voor dummies, Gene en Katie Hamilton, James Carey en Morrig Carey jr.
Pearson education, november 2012, 512 pagina’s, paperback.
Prijs: 32,95 euro. ISBN: 9789043026628