Recensie: Kleuter Knutselboek, Fiona Watt

Dit heerlijke knutselboek is er speciaal voor jonge kinderen. Je vindt er heel wat originele ideeën om te tekenen, schilderen, vingerverven, knippen en plakken. Je kunt de knutselwerkjes allemaal maken met alledaags materiaal, zoals verf, viltstiften of waskrijtjes. Soms heb je ook papier met een motiefje nodig. Gebruik daarvoor restjes inpakpapier of kleurige bladen uit oude tijdschriften. Allemaal even leuk om te doen en bovendien oefent uw kind belangrijke vaardigheden zoals de oog-handcoördinatie en de concentratie.

Het Kleuter Knutselboek staat boordevol leuke tips om samen met je kinderen te maken en te doen. Het boek is ontzettend vrolijk vormgegeven, waarbij letterlijk geen enkele pagina op de andere lijkt. Dat komt mede doordat de achtergrond van iedere pagina een andere kleur en structuur heeft. Alle stappen zijn met foto’s en tekeningen afgebeeld, waarbij er onder iedere illustratie een korte omschrijving staat geschreven. Zo weet je precies wat er van je verlangt wordt. Let wel: het is zeker een boek dat je samen met je kind moet gaan doen, de opdrachtjes zijn namelijk nogal divers. De ene keer zal je kind in staat zijn het helemaal zelf uit te voeren, maar veelal is het kind verantwoordelijk voor de ‘finishing touch’, waarbij jij (of samen met je kind) eerst hebt gezorgd voor een goede basis, zoals de vorm van een paard, een stal, of een dinosaurus.

Het boek is ingedeeld in een aantal verschillende hoofdstukken. Hierbij valt direct op dat het boek een beetje is toegespitst op een nogal ongebruikelijk knutselpubliek: jongens! En dat vinden wij juist weer heel erg leuk. Want ieder weet: het zijn vooral de meiden die snel grijpen naar het potlood of de lijmpot, jongens zie je toch veelal in de weer met het gewone speelgoed. Maar met onderwerpen als ‘Boerderij, Pasen, Dinosauriers, Zomer, Dieren en Kerstmis worden zowel meiden maar ook vooral jongens aangespoord om lekker in de weer te gaan met verschillende materialen en technieken, om zo de leukste en mooiste creaties tevoorschijn te toveren!

Kleuter knutselboek, Fiona Watt
Standaard uitgeverij, oktober 2011, 144 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,95 euro. ISBN: 9789002246722