Recensie: Klassiekers van Paul Hollywood

Klassiekers van Paul Hollywood 2DPaul Hollywood is inmiddels ook in ons land een gevestigde naam. De Brit tovert het ene gerecht na het andere uit zijn oven. In de Klassiekers van Paul Hollywood heeft hij een aantal klassieke (Britse) ovengerechten verzameld. Denk daarbij aan een echte Britse shepherd’s pie of een stoompudding. Maar ook een quiche, breekbrood en een Franse appeltaart mogen niet ontbreken – tussen een paar andere appeltaartrecepten. Het leuke van dit boek is dat Paul je stap voor stap uitlegt hoe je de verschillende ovengerechten maakt. De recepten zijn duidelijk omschreven, vaak met foto’s ter illustratie. Daarmee leer je dus heel wat basistechnieken. Paul vertelt je bovendien waar je op moet letten als je ingrediënten en je materialen koopt, zodat je keer op keer de beste resultaten uit je oven haalt. En toegegeven: het zijn echt goede recepten, die eigenlijk niet mis kunnen gaan. Geweldig hoe je met eenvoudige ingrediënten zo’n lekkere recepten op tafel kunt zetten, van hartig tot zoet. Het nadeel van dit boek is dat je misschien heel wat technieken leest die je al lang kent – zeker als je al vaker in de keuken hebt gestaan. Daarnaast nemen de stap-voor-stap uitleg heel wat ruimte in, waardoor je lang niet zo veel gerechten in het boek hemt staan dan je wellicht zou denken. Daarentegen is het wel een geweldig boek voor de beginnend bakker. In dit boek staan échte klassiekertjes, waarbij er een paar uit de Britse keuken, en daar weet Paul Hollywood wel raad mee. Klassiekers van Paul Hollywood Good Cook, 224 pagina’s, hardcover. Prijs: 22,50 euro. ISBN: 9789461431158