Recensie: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning is remake van de rpg-hit uit 2012: Kings of Amalur: Reckoning, die uitkwam op de PC, PS3 en XBOX 360. Een half jaar geleden werd de game uitgebracht voor de PS4 en de XBOX One: nu is het tijd voor de Nintendo Switch. Wat dit voor game is? Welnu: een gigantische, epische rpg-adventure. Pffft… Da’s wel een mond vol. Het houdt in dat je letterlijk in de huid kruipt van een vechtersbaas. Die uit de dood is opgestaan, dat moet er wel even bij. Daardoor heeft hij bijzondere krachten meegekregen, die je gaandeweg kunt verbeteren. Naarmate je namelijk meer ervaring opdoet zul je meer ervaringspunten verzamelen. Komt dat punt op 100%, dan krijgt je de mogelijkheid je te bekwamen in een bepaalde discipline. Dat kan vechten zijn met een bepaald wapen, magische krachten, je dieven-kwaliteiten, of de kunst om wapens te maken. Het leuke van dit spel is, dat je niet direct een keuze hoeft te maken. Je kiest in eerste instantie een ‘vak’, dat je daarna nog helemaal naar wens kunt ontwikkelen. Begin je dus met een vechtersbaas, dan kun je daar, met wat moeite, nog altijd een diplomaat of dief van maken! Zo kun je letterlijk honderden uren doorbrengen in die bijzondere, magische wereld.

Enorme nieuwe wereld

De wereld waarin je rondloopt is immens groot. Echt immens groot. Er is bijna geen plek waar je niet kunt komen. Het is dan ook ontworpen als een MMORPG (online rpg-spel, waarbij allerlei vreemden je beeld inlopen en waarin je samen het spel speelt). Je kunt het ook goed alleen spelen, uren en urenlang. Gelukkig is er wel telkens iets te doen. Al is het maar het verzamelen van edelstenen en magische ingrediënten, om daar vervolgens brouwsels van te maken. Er lopen heel wat mensen in rond die je opdrachten kunnen geven, waarna je op pad moet gaan die queestes te vervullen. Op weg vind je weer veel wapens, magische edelstenen, geld en geneesmiddelen, die je zeker van pas zullen komen tijdens de vele gevechten en opdrachten. Zo wordt je alleen maar beter: niet jij als virtueel persoon, maar ook de uitrusting waarmee je op pad gaat.

Knokken!

Dat brengt me op het vechten. Zoals gezegd kun je jouw personage op ieder vlak ontwikkelen. Zo kun je best een tovenaar hebben, die prima met een grote hamer overweg kan, of een grote, barbaarse vent die het liefst met kleine dolken werkt. Het vechten gaat soepel, intuïtief en heeft veel mogelijkheden. Je schakelt razendsnel van je eerste naar je tweede wapen, kunt ineens een schild tevoorschijn toveren, en je hebt magische krachten die je kunt inzetten. Daar bovenop kun je een ‘destiny’ selecteren, een soort loopbaan, waarmee je extra voordelen kunt behalen op je kracht, magisch herstel, leven, et cetera. Die vrijheid maakt het spel superleuk. Dat, en het feit dat je de verhaallijn deels bepaalt door de antwoorden die je geeft in de gesprekken met de bewoners van deze wereld. Je vijanden zijn niet het meest snuggere type: ze vallen zonder nadenken aan, hebben een beroerde strategie (ze wachten netjes hun beurt af, bijvoorbeeld) en zijn niet bepaald divers in soort en uitrusting. Dat brengt me eigenlijk op een minpunt: de filmpjes. Niet dat ze bizar slecht zijn gemaakt, maar de personages bewegen wel ontzettend houterig, en de (overigens erg goed ingesproken) stemmen lopen niet synchroon met de lipbewegingen. Ontzettend jammer!

Ga direct naar Kingdom of Amalur: Re-reckoning op BOL.com.

Recensie over Kingdom of Amalur: Re-reckoning

Vergeleken met de originele versie is er weinig veranderd. Waarom zou je ook sleutelen aan een geweldig comcept? Ook qua graphics is er weinig aangepast – en dat is wel jammer, hoewel het er in de handheldmodus nog knap indrukwekkend uitziet. Toch merk je dat de techniek op gamevlak flink is gegroeid. Zo zijn tegenstanders tegenwoordig slimmer, uitdagender en afwisselender. Als gamer zijn we een stukje veeleisender geworden. Is de game daarmee slecht? Nee, zeker niet. Het is een geweldige rpg die zich perfect handheld laat spelen.

Info

Kingdom of Amalur: Re-reckoning
Uitgever: THQ Nordig