Recensie: Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX

KH25_PS3_PFT_PEGIDe meest bekende RPG-gamereeks is wellicht Final Fantasy. Zeker voor de Playstationgebruikers, want de meeste delen uit deze serie zijn exclusief voor de Playstation uitgebracht. Van deze reeks is een heel leuke rip-off ontstaan, genaamd Kingdom Hearts. Final Fantasy voor beginners, zogezegd. Voor kinderen zelfs, dankzij de vele Disney-karakters die je in het spel tegenkomt. En die blijven hip, zo bewijst Kingdom Hearts met dese HD 2.5 ReMIX. Let wel ‘geremasterd’ wil in ieder geval zetten dat je geen kartelige lijntjes in beeld krijgt: de basisgraphics zijn nog steeds niet te vergelijken met de moderne generatie games! Speciaal voor deze ReMIX is het spel volledig digitaal geremastered, en daarmee geüpgrade naar HD. Sterker nog: het is een verzameling spellen, bestaande uit Kingdom Hearts II FINAL MIX en Kingdom Hearts Birth by Sleep FINAL MIX. Beide games waren voorheen uitsluitend verkrijgbaar in Japan en zijn nu voor het eerst daarbuiten verkrijgbaar voor de PlayStation 3. Verder maken HD-video’s uit Kingdom Hearts Re:coded ook deel uit van de compilatie. De verzameling knoopt een vervolg aan het vorig jaar verschenen Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX en vormt een introductie naar het langverwachte Kingdom Hearts III, die op dit moment in ontwikkeling is voor PlayStation 4 en Xbox One. KH2_5RecodedDrie magische avonturen verpakt als één Kingdom Hearts Birth by Sleep FINAL MIX, oorspronkelijk exclusief verschenen op de PlayStation Portable, gaat terug naar de oorsprong van Kingdom Hearts en laat de speler kiezen tussen drie Keyblade Masters: Terra, Ventus en Aqua. Hun reizen koppelen alles terug naar het begin, wat voor fans een nieuwe kijk geeft op de oorsprong van Sora’s latere avonturen. In Kingdom Hearts II FINAL Mix gaat hoofdpersonage Sora opnieuw samen met Goofy en Donald Duck verder reizen en werelden bezoeken uit de universums van Walt Disney en Final Fantasy in hun strijd tegen de duistere Heartless. Het verhaal bouwt verder op dat waar Kingdom Hearts FINAL MIX en Kingdom Hearts Re:Chain of Memories eindigden in Kingdom Hearts HD 1.5 ReMix. En dat gaat allemaal volgens het vertrouwde Final Fantasy-principe, waarbij je heel rustig je zetten kunt overwegen en inzetten. Om beurten doet één van je spelers en tegenstanders hun zet. Daardoor kun je heel gericht en rustig weloverwogen keuzes maken. Welke wapens zet je in, welke beschermingen gebruik je? Een geweldig concept, dat je urenlang zal zoethouden. Bovendien is het vinden en ontdekken van nieuwe voorwerpen en wapens een enorme kick! Kingdom Hearts Re:coded speelt zich af na de gebeurtenissen in Kingdom Hearts II FINAL MIX. De game wordt in Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX voorgesteld aan de hand van HD-tussenfilmpjes en Engelse tekst. Dat is ook wel het grootste nadeel van deze games: de tekst is allemaal in het Engels, en bovendien allemaal geschreven. Gesproken tekst had zeker afgeleid van het continu doorgaande elektronische deuntje, dat na een tijdje toch echt wel begint te vervelen en zelfs een beetje te irriteren. Maar gelukkig heeft iedere TV een Mute-knop, en kun je nog altijd je radio aanzetten voor een aangenaam deuntje tijdens het gamen!

Kingdom Hearts 2.5 HD ReMIX, PS3 Square Enix. Leeftijd: vanaf 7 jaar. Prijs: 40 euro (45 euro voor een limited edition)